BATAIA


BATAIA

136. -Bataia este ingaduita numai autoritatilor, care o intrebuinteaza ca un mijloc ultim de indreptare pentru cei fara de minte, care incalca legile, pagubesc pe semenii lor si tulbura viata sociala, "caci mijloacele de vindecare pentru cel rau sint bataia si vinataile pina la ranire" (Prov. 20, 3o; io, 13,2 5, 3-5). De asemenea, copiii, in nestatornicia mintii lor in anumite imprejurari, o bataie chibzuita si parinteasca le este de mult folos: "cine-si cruta nuiaua, isi uraste copilul, iar cine-l iubeste il pedepseste" (Prov. 13, 24, 19, 18-20). "Nebunia este lipita de inima copilului, iar nuiaua certarii o va alunga de la el" (Prov. 22, 15; 23, 13-14; 29, 15-16). Clericul nu este indreptator trupesc, ci duhovnicesc, folosindu-se de convingere si canonisire si deci, nu-i este ingaduit sa bata (Matei, 5,4048).

137.. -"Episcopul, prezbiterul sau diaconul, care va bate pe credinciosii care ar pacatui, ori pe necredinciosii care ar face nedreptati, ca sa-i infricoseze, hotaram ca sa se cateriseasca, fiindca Domnul n-a invatat aceasta undeva, ci dimpotriva, batut fiind nu batea, ocarit nu ocara si, patimind nu ingrozea pe nimeni cu bataia" -Apost. 27.

138. -"Deoarece apostolescul canon supune canonisirii pe clericii care ar bate pe credinciosii cei ce au pacatuit, sau pe necredinciosii care au gresit, unii clerici, sub diferite mestesuguri, isi satisfac minia lor, falsificind asezamintele apostolesti, ei inteleg ca este oprit a bate direct cu miinile lor, dar nu este oprit a pune pe altii sa bata, desi nici canonul nu are acest inteles si nici mintea sanatoasa nu admite a se intelege aceasta. Ar fi gresit sa se cateriseasca cel ce a lovit cu mina sa de trei sau patru ori, dar sa ramina nepedepsit cel ce porunceste altora sa bata, continuindu-si razbunarea brutala pina la moarte. Deoarece canonul opreste a bate in general - si noi, de asemenea, hotarim la fel. Preotul lui Dumnezeu trebuie sa povatuiasca pe cel ce incalca legile, prin invataturi si sfaturi, uneori cu certari bisericesti, dar sa nu sara la bataie cu bice, sau cu lovituri trupesti. Iar, daca unii, n-ar asculta de sfaturile certarilor, nu se opreste ca acestia sa fie inteleptiti prin denuntarea lor in fata autoritatilor de stat, caci canonul cinci al sinodului din Anliohia a hotarit ca cei ce provoaca tulburari in biserica, sa fie indreptati prin mina autoritatilor de stat" -1, II, 9.

139. -Daca vreun mirean, dispretuind poruncile dumnezeesti si civile de stat si defaimind inaltele legi ale Bisericii fara motiv, sau din motive nascocite, ar bate pe un episcop sau l-ar inchide, unul ca acesta sa fie anatema" sf. Sofia, 3.

140. -"Oricare episcop, sau preot, sau diacon, va bate pe omul care a stricat ceva, ori pe credincios, ori pe necredincios, acela sa fie lipsit de darul sau, ca, de-ti va strica tie, preotule, mireanul ceva, tu sa-l vadesti autoritatilor, iar, sa nu-l bati. Ci de aceasta Domnul nu ne-a invatat asa, ci zice, ca de te va lovi cineva peste falca dreapta, tu sa intorci si pe cea stinga; si cui ii vor lua hainele, el sa-si scoata si camasa sa i-o dea si acestea sint poruncile Domnului si trebuie sa se pazeasca toate, mai virtos de preoti, ca sa fie exemplu si incepatura intru bine, oamenilor celor mireni" - ILT, 336

141. -"Oricare cleric, in minie sau sfada, va lovi pe cineva si din acea lovitura va muri, acela se lipseste de preotia lui de tot, fara de nici o iertaciune. Iar, de va face aceasta mireanul, atunci acela sa se afuriseasca ca un ucigas" (10-20 de ani).' - ILT, 336.

142. -"Muierea ce-si va bate coconul ei si de naprasna va muri, sa se pocaiasca sase ani si metanii 150 in zi" - pbg, 124.

143. -"De va tinde calugarul sa loveasca pe calugar, sa se desparta de Biserica patru luni, iar de-l va si cruta, sase luni, metanii 1000pe zi" - PBG. 142.

Carti Ortodoxe

Cuprins