CASATORIA A TREIA


CASATORIA A TREIA

389. -"Cu privire la cei ce se casatoresc a treia oara si acelor ce se casatoresc de mai multe ori, am hotarat acelasi canon. Ca si la cei ce se casatoresc a doua oara, adica pentru cei ce se casatoresc a doua - para, un an, iar altii doi ani. Cei ce se casatoresc a treia oara sunt afurisiti trei ani, ba chiar si patru ani. Aceasta nu se numeste nunta, ci poligamie sau mai curand desfranare, care se pedepseste. De aceea si Domnul a zis Samaritencii care curvise cu cei cinci barbati: "Pe care il ai-acum nu-ti este barbat..." (Ioan 4,18). Cei ce au trecut pesle a doua nunta, nu merita a fi numiti barbati sau sotii". "S-a obisnuit ca cei ce se casatoresc a treia oara sa fie afurisiti pe cinci ani, nu din vreun canon, ci din predania mostenita din vechime. Dar nu trebuie a-i inlatura cu totul de la biserica, ci sa asculte doi sau trei ani, apoi sa stea impreuna cu cei credinciosi in biserica, fara a se impartasi cu sfintele taine si dupa ce vor da dovezi de pocainta, sa fie primiti la impartasanie" st. Vasile 4.

390. -"Pentru a treia nunta, nu avem lege canonica, deci ea nu-i aprobata de lege si astfel, pe aceasta o privim ca pe o intinaciune a bisericii. Dar nu le supunem osandirii publice, fiindca sunt mai de tolerat decat desfraul liber" Sf.Vasile 50.

391. -"Sfintii Parinti, au trecut sub tacere poligamia (nunta a treia) si au socotit-o ca pe o pofta dobitoceasca si straina de vrednicia omului crestin. Noua ni separe ca acest pacat este mai mare decat curvia. Totusi, se cuvine ca acestia sa fie canonisiti (cu ingaduinta) adica, un an sa se tanguie la usa bisericii, trei ani sa stea in genunchi in urma la intrarea in biserica si apoi sa fie primiti" Sf.Vasiie 80.

392. -"Cei ce vor sa faca a treia insurare sa se pocaiasca patru ani si sa faca cate 66 metanii pe zi, case cheama curvie". -PBG, 83.-

393. -"Cine se insoara de patru ori, sa se pocaiasca 8 ani, metanii cate 100 pe zi, unii ca aceia curvesc si, pe Dumnezeu manie" PBG, 83.

394. -"Oamenii cei mai de mult ierta sa se faca cununia de trei ori la un om, iar imparatul Leon inteleptul, (912) se blagoslovi fara de lege si cu a patra muiere, si-l afurisi patriarhul Nicolae, iar imparatul ruga pe patriarh sa-i ierte a patra insurare, iar patriarhul nici cum nu vru sa-l asculte, pentru aceasta mare faradelege nici vru sa-l ierte. Iar, imparatul, daca vazu neintoarcerea sufletului acelui om, cum nu vrea sa-l ierte, rnaniindu-se foarte si urgisindu-se, il scoase din scaunul patriarhicesc si-l goni si puse in locul lui, altul anume Ievtimie Singel, un om bun, imbunatatii si sfintit. Ci insa si acel patriarh Ievtimie pe acel imparat, pe Leon, mult ii aduse aminte si-l invata, si-l dosadi pentru acea fara de lege a patra insurare ce facuse si, nu-l lasa sa porunceasca pe la crestini sa ia cate a patra muiere. Pentru ca zice patriarhul cu alti arhierei, ca este fara de lege nu numai a patra insurare, ci si a treia, cum zice marele Vasile. Pentru aceia si impartire se facu intre biserica si starea impartirii trecu pana la impartirea feciorului lui Leon, anume Constantin Porfiroghenitul si Roman socrul sau. Si atunci facura intocmirea impreunarilor si spune la cati ani de varsta a omului, va lua barbatul muiere si la cati ani sa nu ia" (Tomul unirii a. 6428- 920, Sint. Aten.V, 6-9). ILT, 206.

395. -"Insa, cati sunt de 40 de ani si va lua a treia muiere si copii de nu vor avea, iar pentru jale si dragoste sa faca cuconi, aceia nu se opresc, iar de vor si avea copii, aceia sa fie opriti de a treia nunta sa nu se insoare. Iar, de vor veni la a treia nunta cei ce n-au coconi, atunci sa nu se pricestuiasca cinci ani cu Sfintele Taine. Iar, cand sunt unii de treizeci de ani, macar aiba feciori, macar n-aiba, aceia patru ani sa nu se cuminece. Si iar zice: ca cei ce au trei nunti, care sunt de treizeci de ani de nu vor avea copii, aceia dupa trei ani sa se cuminice, iar de nu, vor avea atuncea la al patrulea an, cum am zis mai sus" ILT, 206.

396. -"Iar pentru a patra nunta, au poruncit cu mintea dimpreuna si cu socoteala si cu judecata dumnezeiescul sobor al sfintilor parinti, ca nici cum acea nunta fara de lege niciodata sa nu se faca, iar, de va indrazni cineva si se va face nebagator de seama, de dumnezeiasca lege si pravila, de va veni porceasca a patra nunta, acela sa fie afurisit si lipsit de toata slujba bisericii si strein de toata iertarea bisericii lui Hristos, pana ce va face despartire deplin de catre acea locuinta si impreunare rea ce s-a facut, de aceea se va desparti si va veni intru pocanie si se va intoarce, primeste-l iar. Canonul lui cum zice dumnezeiescul Pustnic, sa-i fie opt ani sa nu se pricestuiasca si metanii si post si milostenii sa faca, iar de nu se va intoarce, atunci sa fie strein de traiul crestinilor cum ani zis" ILT, 206.

397.-"Nuntile care se fac mai multe de trei, acele nunti nu se cheama, pentru ca sunt ca dobitoacele si fara de lege si spurcate si afara de randul crestinilor. Iar copiii, care se vor naste din a patra nunta poruncesc pravilele sa nu se cheme adevarati tatanilor sai, nici sa-l mosteneasca"'ILT, 206.

398. -"Preotul, care din nestiinta va face slujba cununiei celor opriti a se casatori dupa inrudirea de sange, sau inrudire spirituala, sau a patra casatorie, se cateriseste" Trebnic p. 520.

Carti Ortodoxe

Cuprins