CONCUBINAJUL

 

CONCUBINAJUL

443. - Se numeste concubinaj trairea barbatului cu femeia fara cununia bisericeasca conform canoanelor. El este posibil intre animale, dar omul are in plus necesitati si datorii superioare sufletesti si deci are nevoie de binecuvantarea Domnului. Casatoria civila este altceva decat cununia bisericeasca. Cel ce traieste in concubinaj nu poate fi primit, la sfintele taine, nu i se poate primi darurile la biserica, adica se afuriseste ; ca un instrainat de Dumnezeu si legea lui. Concubinii, pe langa pacatul lor, ei aduc si sminteala altora, de aceea ei nu pot fi nasi la cununie si botez, caci cum ar putea ei indruma pe altii, cand ei insisi nu sant in stare sa se conduca dupa legea Domnului. Insisi copiii lor vor purta pecetea nelegiuirii parintilor si a blestemului. (V. Casat. a III).

444. -"Marele sinod, a oprit cu desavarsire, ca episcopul, sau preotul, sau diaconul, sau orice alt cleric sa aiba, vreo femeie ingrijitoare, afara de mama, sau sora, sau matusa, sau pe anumite persoane, care nu pot fi banuite de legaturi de concubinaj". I ec.3.-

445. - Nici unul dintre clerici sa nu tina femeie sau servitoare decat pe acele persoane, care in canon (I ec. 3) sunt trecute libere de orice banuiala, pastrandu-si prin aceasta, curatenia morala. Iar daca cineva ar calca cele hotarate de noi, sa se cateriseasca. Aceasta sa se respecte si de cei castrati, avand grija de curatenia lor morala, (fara a face sminteala).

Cei ce vor calca aceasta hotarare, de vor fi clerici, sa se cateriseaca, iar de vor fi laici, sa se afuriseasca ".VI ec. s.

446. ..."O, Grigore, nu suntem noi cei dintai si nici singuri care au legiuit ca femeile sa nu vietuiasa impreuna cu barbatii. Citeste canonul cel asezat de sfintii parinti in sinodul de la Niceea (3), care opreste precis a nu avea in casa femei introduse pe furis. Necasatoria este vrednica de cinste numai prin vietuire separata de femei; caci, daca cineva fagaduieste fecioria - numai cu numele, dar cu fapta ar face contrariu, este limpede, ca ei vaneaza fatarnic, cinstea fecioriei, dar cu fapta nu renunta la placerile pacatoase. Deci, cu atat mai mult ar fi fost bine a inlatura femeia, dupa rugamintea noastra decat sa te desvinovatesti, ca esti scutit de orice patima trupeasca. Nici eu nu cred, ca tu fiind de 70 de ani, sa mai traiesti in pacate cu o femeie si nici eu n-am poruncit cele poruncite de canoane ca si cum as fi crezut ca e la mijloc vreo pofta pacatoasa; ci fiindca ne-am invatat de la apostoli a nu face sminteala fratilor (Rom. 14, p) si stim ca ceea ce la tine este folositor la altii devine prilej de pacatuire si, de aceea, am poruncit, urmand sfintilor parinti, sa indepartezi acea femeie (tinuta ca servitoare). De ce acuzi pe horepiscop si pomenesti de veche neintelegere? De ce nu te invinovatesti pe tine, care nu esti in stare sa alungi pe acea femeie? Deci scoate-o din casa ta si trimite-o la manastire pentru ca ea sa traiasca cu fecioarele (fiind curata), iar pe tine sa te serveasca barbatii (fiind batran). Ca nu candva sa se huleasca numele Domnului pentru sminteala voastra (Rom. 2,24). Pana cand nu vei face asa, la nimic nu-ti folosesc nenumaratele scrisori de justificare. Daca vei muri fara indreptare, vei raspunde inaintea Domnului pentru lenevirea ta. Si daca vei indrazni sa ramai in slujba preotiei, fara a te indrepta, vei fi anatema pentru tot poporul si cei ce te vor primi pe tine (ca preot), vor fi lepadati de intreaga biserica". -Sf. Vasile 88.

447, -"Cel ce are concubina si, nu voieste nici a o lasa, nici a se cununa cu femeia sa, nu se cuvine a-i primi darurile la biserica, ale carei legi le barfeste si le defaima prin faptele sale". -Sf. Nichifor 34.

Carti Ortodoxe

Cuprins