CTITORIA


CTITORIA

450. - Ctitoria este de doua feluri: a) Ctitoria lumeasca, cand cineva doneaza ceva pentru binele public, o casa, face un azil, un pod etc, de la care asteapta laude de la oameni. Aceasta este un bine natural, din care isi trage rasplatirea din lumea aceasta. Daca donatorul, face aceasta cu gandul inchinat lui Dumnezeu, atunci dupa masura credintei sale isi va lua plata de la Dumnezeu! (Matei 6, 1- 6), b) Ctitoria pentru Dumnezeu, facand slujba de misionar, de preot, de monah etc, dupa exemplul sfintilor apostoli etc. si in al doilea rand, cand cineva da din munca si averea sa si o pune in slujba Domnului, facand lucruri sfinte, biserici si manastiri si orice lucru bun inchinat Domnului. Tot ceea ce omul a fagaduit lui Dumnezeu, fagaduit ramane pentru totdeauna (V. Fagaduinta).

451. -"Manastirile, odata consfintite dupa socotinta episcopului, sa ramana pentru totdeauna manastiri si bunurile care se cuvin lor, sa se pazeasca si sa nu se mai faca locasuri lumesti. Iar, daca cineva ar voi sa faca aceasta, sa fie supus certarilor prevazute in canoane". -IV. ec. 24.

452. -"Fiindca in urma nenorocirii iconoclaste (720-825), care a venit asupra bisericilor din cauza pacatelor noastre, unele case sfinte, episcopii si manastiri, au fost rapite de oarecare oameni si le-au prefacut in locasuri lumesti; daca cei ce acum le detin, se vor hotari sa le inapoieze, potrivit cu destinatia de la inceput, bine si frumos este. Daca nu vor vrea cei din catalogul ieraticesc, poruncim sa se cateriseasca, iar daca vor fi monahi, sau laici, sa se afuriseasca ca unii ce sunt osanditi de Tatal, de Fiul si de Duhul Sfant si vor fi osanditi unde viermele nu doarme si focul nu se stinge (Isaia 66, 24; Marcu 9. 44-48); caci s-a impotrivit glasului Domnului, care zice: "Nu faceti casa Tatalui Meu casa de negutatorie" (Ioan 2,16). -VII ec. 13.

453. -"Unii dintre monahi, dorind sa se conduca pe sine au uitat fagaduinta ascultarii si, au parasit manastirile lor ca sa zideasca in alta parte casa de rugaciune, fara sa aiba cele necesare pentru ispravirea cladirii. Deci, daca cineva ar incerca sa faca aceasta, sa fie oprit de episcopul locului insa, daca se constata, ca au cele de trebuinta pentru ispravirea lucrarilor, sa le dea voie sa cladeasca (IV ec. 4). Aceasta randuiala se aplica si laicilor si clericilor" - VI. ec 17.

Carti Ortodoxe

Cuprins