DUHOVNICIA


DUHOVNICIA

701. - Duhovnicia este judecatoria interna a sufletului crestin, care are imparatia lui Dumnezeu inlauntrul sau (Luca 17, 21), avand ca judecator constiinta sa, adica stiinta de sine in raport cu legile: Domnului, cu ajutorul caruia el poate face deosebire intre bine si rau. Intrucat crestinul nu se poate cunoaste exact, si nici legea Domnului n-o stie pe deplin, si nici aplicarea ei la faptele sale, n-o poate face fara partinire, pentru a-si completa aceasta judecata interna, apeleaza la un judecator extern asemenea lui, dar superior lui prin situatia bisericeasca si har, pe care-l consulta si de la care cere ce-i lipseste: Lumina si adevar. Acesta este duhovnicul a carui misiune este sa examineze, sa indrumeze, sa judece si sa dea sentinta dezlegarii neconditionate sau conditionate, sau nedezlegarii, toate implinite numai in cadrul legilor lui Dumnezeu, date lui in Sfanta-Scriptura si Sfanta Traditie a sfintelor canoane, in afara carora nu poate fi legare sau dezlegare, lumina si adevar duhovnicesc (Ioan 14,15-30; 15,1-14).

702. -"Slujba duhovniciei nu trebuie sa se dea calugarilor celor de rand, care n-au nicidecum hirotesie, de vreme ce atata este de sfanta aceasta, incat numai a arhiereilor este, iar nu a preotilor cum zic canoanele (Cart. 6). Si daca se da preotilor a lucra una ca aceasta, se face si de nevoie cu porunca arhiereului, in lipsa acestuia. Cele mai mari pacate, adica lepadarea de credinta, pacatul uciderii si greselile cele preotesti, trebuie sa se marturiseasca la arhierei, precum si celelalte pe care nu le pricepe duhovnicul, facandu-se toate cu sfatul arhiereului pentru ca lucrul acesta este osebit arhiereului"', s. Tes. V. 249.

703.- "Daca va indrazni cineva a spovedi fara porunca arhiereului si fara de cartea lui, unul ca acela se apropie de pacatul aceluia ce lucreaza fara hirotonie, ca acest lucru de a lega si dezlega este numai al arhiereilor. Despre aceasta vorbesc multe canoane si este aratat ca numai apostolilor s-a dat aceasta de catre Hristos. Dumnezeul nostru, si urmatorii apostolilor sunt arhiereii. Drept aceea, preotii, ca unii ce au randuiala celor saptezeci, n-au putere sa dea Duh, adica dar de a hirotonisi, ori a face mir ori a da dezlegarea pacatelor cu duhul, precum n-a putut face aceasta nici Filip cel din cei sapte diaconi (F. Ap. 8, 5-16). Deci, de vreme ce si cei ce au luat carte de hirotonie sunt datori a intreba pe arhiereu despre pacatele grele, cu atat mai mult cei ce n-au luat, ce putere vor avea sa dezlege, si cu atat mai mult de va fi cineva nehirotonisit? Drept aceea, acestia se vor osandi cu cei ce lucreaza fara de hirotonie, afara numai cand se va intampla la vreo vreme de nevoie a spovedi, dar si atunci acele pacate sa le spuna arhiereului sau celui ce are slujba duhovniciei". - s. Tes. IX, 10-13.

704. -"Orice preot, carele va indrazni fara de carte ce se cheama daltirie a arhiereului al acelui tinut, de unde va fi sa primeasca gandurile si spovedania, adica sa-i spovedeasca, unul ca acela se canoniseste si se pedepseste multa vreme cu oprire de la preotia lui ca si calcator de dumnezeiestile pravile, pentru ca nu numai pe dansul s-a pierdut, ci si cati s-au spovedit la dansul nespovediti sunt, si cate au dezlegat si legat, pe nedreptate sunt". -ILT, 318.-

705. -"De se va intampla la nevoie, ca sa fie cineva bolnav si va fi nevoie, si acolo duhovnic nu se va afla, atunci preotul acela (nehirotesit) primeste gandurile, adica spovedania, iar de-l va chema si nu va merge si va muri omul nespovedit, acel preot sa se canoniseasca trei ani". -ILT, 318.-

706. - Secretul spovedaniei. "Duhovnicul de va spune pacatele celora ce i se spovedesc, acela sa aiba canon cu oprirea de la preotia lui, trei ani. Iar invatatorii zic si poruncesc sa-i fie luat darul de tot si danrul preotiei si darul duhovniciei; numai aceasta sa aiba voie sa se cuminice dumnezeiestii pricestanii.

707 -"Unii duhovnici invata ca, in chip exceptional, cand cineva este lovit de moarte pe neasteptate, el se poate spovedi, adica a-i incredinta pacatele sale tovarasului mirean apropiat, iar acesta cand se va spovedi va destainui si pe cele incredintate lui, si astfel, duhovnicul le va dezlega pentru amandoi deodata.

708. -Se pare ca aceasta invatatura este acceptabila spiritului economiei bisericesti", - S. Tes. IX, 10-13

Carti Ortodoxe

Cuprins