LITURGHIA


LITURGHIA

1161. -Liturghia mai inainte sfintita, era practicata inca din primele secole intr-o forma mai simpla. Prin ea se pot impaca doua mari nevoi sufletesti ale crestinilor din vremea postului mare: de a respecta postul pana seara (I Post. 66, 69) si de a se putea impartasi zilnic fara a se face liturghie deplina care este o praznuire cu bucurie (Cart. 41). Parintii din Laodiceea (364) in canonul 49 au avut in vedere tocmai aceste doua realitati duhovnicesti; La sinodul VI, 52 precizeaza ca o completare modul cum trebuie sa se impartaseasca zilnic crestinii. Sf. Grigore Dialogul (+604) cat a stat la Bizant a precizat in scris, mai clar aceasta liturghie si astfel s-a generalizat. Ea se poate face miercuri, joi si vineri in saptamana I-a si luni, marti, miercuri, joi si vineri in tot postul mare precum si luni, marti si miercuri in saptamana patimilor, cu exceptia Bunei Vestiri, cand se face seara odata cu vecernia Liturghia Sf. Ioan Hrisostom, cand se sfarsea postul zilei si apoi crestinii se impartaseau. In fond ea nu este decat o ceremonie externa a sfintei impartasanii (S.Tes. IX, 55-59).

1162. -"Nu se cuvine a se aduce jertfa Euharistiei (adica Liturghia deplina) in postul mare, decat numai sambata si duminica" -Laod.49.

1163. -"In toate zilele postului mare afara de sambata si duminica si sfanta zi a Bunei-Vestiri, sa se savarseasca Sfanta Liturghie a celor mai inainte sfintite" -VI ec. 52.

1164. -"Liturghia mai inainte sfintita este de la inceput luata de la urmasii apostolilor, precum marturisesc si rugaciunile ... este asezat a se face in acest post pentru ca sa plangem... Deci ca sa nu fim neimpartasiti cu darul tainelor lui Hristos, si ca sa dobandim mila ce se da prin rugaciune, s-a asezat de sfintii parinti sa se savarseasca la al noualea ceas (ora 15) pazind hotarul postului care s-a oranduit a manca odata in zi, spre seara sfintindu-ne cu rugaciuni... si dandu-se celor ce sunt vrednici a se impartasi... a cere iertare de pacate si a pomeni pe toti credinciosii in vremea vohodului cand preotul poarta pe cap sfintele taine, caci tainele sunt savarsite si este insusi trupul si sangele lui Hristos" -S. Tes. IX, 55.

1165. -"Liturghia mai inainte sfintita nu se face si in celelalte posturi. Ea se face numai in cinci zile ale saptamanii, spre a ne nevoi mai mult... Miercuri si vineri din saptamana branzei si vinerea cea mare acum nu se face nici un fel de liturghie. Drept aceea, precum zice tipicul cel vechi al Bisericii celei mari, in miercurea branzei, mai intai patriarhul slujea liturghia mai inainte sfintita. In aceste zile de miercuri si vineri era de obicei dupa ce se postea, apoi sa se manance si branza impotriva unui oarecare eres... in vinerea cea mare, tot in acest chip, de la inceput se savarsea liturghia mai inainte sfintita, caci parintii nu voiau sa treaca vreo zi sa nu vada pe Domnul prin taina, prin care taina a fagaduit ca va fi cu noi (Matei 28, 20; (Ioan 17, 11-25). insa acum nu stim cum de s-a parasit obiceiul de a se sluji liturghia mai inainte sfintita. Socotesc ca pentru motivul cum ca nu este nici post desavarsit si deci liturghia desavarsita sa nu se faca" -S.Tes. IX, 56.

1166. -Sfintele daruri nu iau nimic prin rugaciunile cele ce se zic la liturghia mai inainte sfintita caci sunt desavarsite... De vreme ce agnetul este slujit este desavarsit, inaltat si unit cu dumneziescul sange. In sfantul potir se toarna vin si apa nezicandu-se nici o rugaciune, pentru ca desavarsindu-se sfanta paine si bagandu-se intr-insul dupa obicei, particica cea de sus, sa se sfinteasca cu impartasirea celei din potir dupa cum se obisnuieste si la liturghie sa se cuminice din painea si din potir preotul si sa dea si celor ce vor avea de trebuinta"... S.Tes. IX, 57.

1167. -"Trebuie ca si agnetul sa fie intreg, iar nu o parte pentru ca sa se franga dupa obicei si impartindu-se sa se dea, caci numai aceasta a ramas a se face de la liturghia cea desavarsita"... "Caldura atunci se pune, nu pentrun vreo savarsire de vreme ce nici la Liturghia cea desavarsita nu se pune pentru vre-o savarsire ci pentru ca gustand cald din infricosatul potir, sa intelegem cum ca si Hristos murind, Trupul Sau cel facator de viata a fost nedespartit de dumnezeire ca si dumnezeiescul suflet si plin de lucrarile Duhului... Totodata, apa inchipuieste si pe Duhul, pentru ca Duhul din foc inchipuieste dumnezeirea caci zice: Dumnezeul nostru este foc mistuitor (Deut. 4, 24; 9,3), de aceea se si zice: "Caldura Duhului Sfant" -S.Tes. IX, 58.

1168. -"Afara de zilele cele oranduite nu trebuie a se sluji liturghia mai inainte sfintita caci acest fel de invatatura nu ni s-a dat. Deci, cel ce face in afara de randuiala, se cateriseste" -(II Tes. 2,15). -S.Tes. IX, 59.

Carti Ortodoxe

Cuprins