NASUL


NASUL

1408. -Nasul este garantul dreptei marturisiri si a bunei cresteri intru legea Domnului si va raspunde in fata lui Dumnezeu de finul sau, pe care il aduce in fata Sfantului Altar pentru a depune fagaduintele si a primi sfanta taina a botezului sau a cununiei sau a calugariei. Nasul de botez se leaga cu finul sau si cu parintii lui "printr-o rudenie spirituala care este mai mare decat cea dupa trup" (VI ec. 53) devenind parinte duhovnicesc, care are obligatia sa locuiasca cat mai apropiat de finul pentru a-l ajuta si invata poruncile Domnului, iar finul este dator sa-l asculte in tot ceea ce este placut lui Dumnezeu. Nu poate fi nas cel ce este de alta credinta sau nu este in stare sa invete si sa povatuiasca bine pe finul sau, caci nimeni nu poate da ceea ce n-are sau este om imoral, caci orb pe orb calauzindu-se, amandoi cad in groapa pierzarii. (Matei 15,14; 23,1-25-. Luca 6, 29)

1409. -"Catehumenul care doreste cu ravna sa se impartaseasca de darul cel supralumesc al botezului, se duce la un crestin deja botezat si-l roaga sa-l duca la episcop, fagaduind ca se va supune intru totul invataturilor ce i se vor da. Il roaga sa-i fie nas la botez si povatuitor in tot restul vietii sale. Crestinul care arde de dorinta de a-l mantui, isi masoara puterile sale si apreciaza inaltimea misiunii, cu groaza si cutremur si pana la urma se invoieste, mergand la episcop". -Dionisie Areop. Ierarh II, 2.

1410. -"... Sfintilor nostri conducatori li s-a parut ca este bine sa fie primiti in Biserica, copiii. Parintii trupesti incredinteaza copilul unui crestin botezat, care este un bun educator in cele dumnezeiesti, incat copilul va ramane pentru totdeauna sub povetele lui, ca la un tata duhovnicesc si garant al vietii dupa Dumnezeu. Pe acesta, episcopul il obliga sa depuna lepadarile si sa faca fagaduintele in locul copilului (citind crezul) nu ca si cum el ar boteza, caci nasul nu zice: Eu fac lepadarile sau sfintele fagaduinti pentru copil, ci copilul face lepadarea si fagaduinta prin el. Eu consimt ca, atunci cand copilul va ajunge la constiinta cea sfanta, sa fie indemnat si indrumat prin povatuirea mea, ca dascal duhovnicesc, sa se impotriveasca pe deplin diavolului si sa se uneasca cu Hrislos implinind fagaduintele de crestin". -Dionisie Areop. VII, 3.

1411. -"Cine va indrazni sa tunda calugar sau calugarita fara staret nas, aceluia sa i se ia darul sau cinstea, caci a tuns dobitoceste. Iar cel ce s-a tuns, sa se puna in manastire sub mana unuia mai mare cu puterea si cu voia arhiereului". -ILT,.

1412. -"Nu se cuvine si nici lucru cinstit, nici primit, ca, calugarul sau calugarita sa primeasca copii dupa sfantul botez, adica sa se faca cumatra, sa tina cununi la nunta, adica sa cunune (dupa cum nici mireanul nu poate sa fie nas la calugarie). Iar daca va indrazni cineva sa faca acest lucru fara de cale si de rusine si fara de lege, sa se canoniseasca cum va parea arhiereului. Iar de va face aceasta a doua oara, sa se goneasca din Biserica lui Hristos... ca un calcator de dumnezeiestile pravile". -ILT, 135.

Carti Ortodoxe

Cuprins