PREDESTINATIA


PREDESTINATIA

1616. -Potrivit cu planul creatiunii, Dumnezeu a predestinat pe toti oamenii la fericirea cea vesnica (Matei 25. 34; I Cor. 2, 9; Evrei 11. 16) insa nu neconditionat, ci conditionat si anume, ca fiecare om sa lucreze constient si liber cu harul dat lui in chip gratis, conform cu legea Domnului, fiindca EI voieste ca toti oamenii sa se mantuiasca si sa vina la constiinta adevarului (I Tim. 2,4; II Tini. 1,9; I Petru l, 5). Cei ce intrebuinteaza rau vointa lor si nu voiesc sa colaboreze cu harul si legile Domnului, se predestineaza singuri la osanda dreptatii dumnezeiesti, care a fost gatit diavolilor si ingerilor Lui (Matei 25,46; I Tes. 5, 9). Dumnezeu, ca cel ce este atotstiutor cunoaste de mai inainte pe oameni (Efes. 1,4) care vor intrebuinta bine vointa lor si astfel, El le sporeste tot mai mult harul, fara a-i scuti de sufeiintele obstesti, pentru ca ei sa lucreze tot mai mult fapta cea buna, spre slava lui Dumnezeu, folosul aproapelui si mantuirea lor. "Mai inainte de a te fi nascut, Eu te-am ales si te-am facut prooroc al neamurilor" (Ier. 1,5; Isaia 49,1-7; Luca 1,15; Gal. 1,10-16; Rom. 9,6-13).

1617. -"Mult inraitii eretici zic, ca Dumnezeu predestineaza pe unii la slava si osandeste pe altii, fara a tine seama de faptele celor predestinati si osanditi, insa aceasta afirmatie este o nelegiuire... Dumnezeu nu rapeste facultatea de a voi sau a nu voi, de a asculta sau de a nu asculta de Dansul... El nu are nici o legatura cu faptele cele rele ale omului, ci El voieste deopotriva mantuirea tuturor fiindca stim ca la El nu este partinire (Rom. 2, II). Marturisim ca toti cei ce s-au facut vase ale pierzarii, prin vointa lor inraita si inima lor nepocaita, pe buna dreptate cad la osanda. Niciodata sa nu zicem ca Dumnezeu este cauza osandirii vesnice, El, care arata ca se face mare bucurie in cer pentru un pacatos care se pocaieste (Luca 15,7)... Pe cei ce invata astfel ii declaram ca sunt mai rai decat cei vestiti in nelegiuire, si-i supunem anatemei vesnice". -Pavaza Ort. Dec. III.

Carti Ortodoxe

Cuprins