RAUL


RAUL

1667. -Raul se defineste de unii ca o lipsa a binelui. Bunul Dumnezeu din nimic a creat toate bune (Fac. 1, 21-22; Luca 18, 19). O parte dintre fiintele rationale, ingeri si oameni datorita liberei lor vointe, au calcat legea binelui creat si prin aceasta ele au creat raul moral, care se desfasoara dialectic si din care decurge si cel fizic (Fac. 3,1-24; Rom. 3, 8,12, 9; Matei 6, 36). Raul este singura creatura din nimic a fiintelor rationale, care nu vatama cu nimic pe Dumnezeu, ci numai pe autorii Iui, aruncandu-i intr-o necurmata contradictie (Fac. 6,5-6; Prov. 12, 21; Matei 13, 49; Rom. 1, 29-30).

1668. -Raul n-are substanta de sine statatoare, ci fiinta lui consta in actiunea contrara legilor lui Dumnezeu, ca o antiteza fata de teza creatiunii intru totul bune. El atata dainuieste cat dureaza si actiunea contradictorie care-i da fiinta. Raul fizic observat in natura, isi are originea din raul moral si dialectic. EI decurge din legatura fizico-chimica a facerii si prefacerii din natura. Raul in lume este o realitate (Rom. 2, 9; 6, 17; Fac. 6,1-7; Rom. 7, 6-17; 13, 12; Gal. 5, 16; Ioan 7, 7; I loan 2, 15; 3,13). Dumnezeu dirijeaza raul respectand libertatea omului si-l transforma in bine pentru toti cei buni (Fac. 50, 20; Ex. 1, 20, 21; 7,11,12; 14,7-14; Num. 26, 14-39; 1 Regi 15,10-35; F. Ap. 3,14-26; Apoc. 22,10-15; Luca 13,1-5).

1669. -"Pacatele ne vin prin reaua intrebuintare a puterilor (facultatilor) sufletului, a celor poftitoare, irascibile si rationale. Nestiinta si nechibzuinta vin din reaua intrebuintare a puterii rationale. Ura si necumpatarea din reaua intrebuintare a puterii irascibile (iutimea) si poftitoare. Iar din buna intrebuintare a acestora ne vin cunostinta si chibzuinta, iubirea si cumpatarea. Daca e asa, nimic din cele facute de Dumnezeu nu este rau". -Filoc. II, p. 77,3.

1670. -"Raul din draci sta in acestea, zice fericitul Dionisie: in mania fara judecata, in poftirea fara minte, in inchipuirea pripita. Iar lipsa de judecata, lipsa de minte si pripirea la fiintele rationale sunt scaderi ale ratiunii, ale mintii si ale chibzuirii. Scaderile insa vin dupa aptitudini. Asadar a fost odata cand era in el ratiune, mintea si chibzuiala cuviincioasa. Iar daca-i asa, nici dracii nu sunt prin fire rai, ci prin reaua intrebuintare a puterilor firesti s-au facut rai". -Filoc. II, p. 77, 78, 5.

1671. -"Raul nu se contempla ca stand in legatura cu fiinta fapturilor, ci in legatura cu miscarea (actiunea) lor gresita si nerationala". -Filoc. II, p. iul, 14.

Carti Ortodoxe

Cuprins