VRAJITORIA


VRAJITORIA

2043. -Vrajitoria este lucrarea ascunsa a diavolului sub diferite forme mai mult sau mai putin simple. Culmea vrajitoriei este atinsa prin spiritism (Lev. 19, 31; Deut. 14, 1; Apoc. 16, 14). Scriptura veche pedepsea cu moartea pe vrajitori (Ex. 22,18; Num. 23,25). "Daca vreun om sau vreo femeie cheama sufletul vreunui mort, sau se indeletniceste cu vrajitoria sa fie pedepsit cu moartea, fiind ucis cu pietre, iar sangele lor sa cada asupra capului lor" (Lev. 20,6 si 27; Deut. 18, 10; I Regi 28; I Cor. 10, 13; is. 8, 19; F. Ap. 16, 16; Gal. 5, 20). Cel ce se duce la vrajitori da dovada de necredinta in purtarea de grija a lui Dumnezeu, socotind ca poate sa bea si din paharul Domnului si din al diavolului (I Cor. 10,20-21; II, 6,14-18).

2044. -Chiromantia sau chirologia este stiinta cunoasterii felului de a fi dupa forma mainii si a degetelor, dupa liniile pielii si a amprentelor degetale. Grafologia este stiinta de a se cunoaste caracterul cuiva dupa forma scrisului. Fizionomia este stiinta de a cunoaste felul de a fi al cuiva dupa infatisarea fetii si a corpului. Prenologia sau craniologia este stiinta dupa care se poate cunoaste caracterul, mai ales capacitatea intelectuala a cuiva dupa unghiul facial, structura craniului si a creierului. Toate acestea au temelia in studiul natural, biologic si anatomic, unde se poate intrevedea ceva cu privire la persoanele in cauza, dar niciodata nu i se poate cunoaste cu preciziune viitorul asa cum pretind acei specialisti exaltati dupa ocultism cu infatisare misterioasa si anormala.

2045. -Astrologia sau cautarea in zodii, expusa atragator in horoscop, este pretinsa stiinta, prin care se poate cunoaste felul de a fi, si soarta cuiva, dupa zilele planetelor, si a constatarilor astronomice. In realitate este o mistificare ocultista, contrara adevarului si osan dita de biserica fiindca n-are nici o legatura cu stiinta astronomica sau adevarurile revelatiei.

2046. -"Ocultismul sau esoterismul este falsa stiinta cultivata de mintile infierbaniate, prin care ocultistii spun ca poseda un simt superior celor obisnuite, si prin care ei ajung sa cunoasca radacinile adevarurilor. In realitate, nu este decat o inselaciune a diavolului, care a inselat pe oameni sub diferite forme ale idolatriei, spiritismului si altor practici, pornind de la anumite realitati fizice si psihice, pentru cape temeiul unui adevar partial, sa duca la o ratacire si mai mare a minciunii inselatoare. Ocultismul se manifesta partial sub alte nume, osan dite de biserica. Orice nume ar purta el, trebuieste demascat si osan dit, fiindca orice fel de ratacire cu cat contine mai mult adevar in ea, cu atat este mai periculoasa" (V. Dogmele).

2047. -Ghicirea in carti sau cartomantia, darea cu bobi sau in ghioc, ghicirea in cafea ca si zborul pasarilor, sau cantatul cocosului sau a gainii, aparitia cucuvelei, s.a., toate aceste talmaciri si prevestiri sunt inselaciuni osan dite de biserica. Nimeni sa nu se lase amagit de unele coincidente ale ghicirii, caci in toate acestea lucreaza pe de o parte mintea omului ratacit, iar pe de alta parte inspiratia diavolului.

2048. -In vechime oamenii invatati se numeau magi (Fac. 4,8; Matei 21,1), insa cu timpul au fost umbriti de magii falsi, vrajitori, sarlatani si inselatori, incat astazi prin magie se intelege totalitatea mijloacelor oculte de a lucra misterios in sanul naturii, si de a supune spiritele nevazute, ba chiar folosindu-se de numele lui Dumnezeu la comanda vrajitorului ca sa faca lucruri supranaturale, neobisnuite. Magia prin care se face binele viclesugului, se numeste magie alba, iar cea prin care se face raul se numeste magie neagra. In realitate este o aceeasi lucrare draceasca, prin care diavolul se pune in slujba omului vandut lui, pentru ca apoi acest om sa-i apartie totul in muncile vesnice (Ex. 7,11-12 si 22,8-18; II Tim. 3,8; Luca 10,18; Apoc. 12,8-10).

2049. -Magia care lucreaza asupra mintii oamenilor prin numere adica numere cabalistice prin care se pretinde ca ar reprezenta lucruri ascunse, pe care le descifreaza numai magul, se numeste magie cabalistica. Magia care se foloseste de elementele naturale, geologice si chimice ca pietre diferite, ape si solutii cu diferite amestecaturi se numeste alchimie. Toate aceste fiind creatiuni ale inselaciunii, ele se osan desc aspru (vi ec. 61,65).

2050. -"Cei ce se duc la vrajitori, sau la asa numitii sutasi precum si la altii asemenea, spre a invata de la ei ceea ce ar voi sa li se descopere, sa cada sub canonul opririi de sase ani, potrivit cu cele hotarate de parinti in privintele lor. Sub aceeasi pedeapsa trebuie sa cada insa, cei ce poarta ursi sau alte animale ca sa joace, inselandpe cei mai nestiutori si prezicand norocul, soarta sau spita neamului, si multe vorbe ca acestea, cum flecaresc cei rataciti, precum si cei ce spun ca alunga norii, vrajitorii, prezicatorii si fermecatorii. Insa daca vor ramane in aceasta si nu se vor schimba sau feri de asemenea indeletniciri ruinatoare si paganesti, hotaram sa se indeparteze cu totul de la biserica precum poruncesc sfintele canoane".-"Caci, ce partasie are lumina cu intunericul" - cum spune apostolul- sau ce potrivire este intre biserica lui Dumnezeu si idoli, sau ce parte are credinciosul cu necredinciosul, sau ce intelegere poate fi intre Hristos si Beliar". - ( I. Cor. 6,15,16),VI ec. 61.

2051. -"Focurile ce se aprind de unii la luna noua, in fata pravaliilor, sau a caselor si peste care sar, dupa un vechi obicei, poruncim sa nu se mai faca de acum inainte. Deci oricine face astfel, daca va fi cleric sa se cateriseasca, iar daca va fi mirean sa se afuriseasca. Caci scris este in Cartea IV a imparatilor: "Si a ridicat Manase altar intregii osti ceresti in cele doua curti ale casei Domnului si a trecut pe fiii sai prin foc, si-i descanta, si-i facea sa vorbeasca din pantece. Si a inmultit pe cei ce prezic si a marit rautatea inaintea Domnului, spre a-L mania". -VI ec. 65.

2052. -"Prezicatorii si cei ce urmeaza obiceiurile paganesti sau aduc in casele lor pe cei ce fac farmece sau curatiri vrajitoresti, sa fie supusi sub canonul pocaintei de cinci ani potrivit treptelor hotarite, trei ani sa ingeitunche si doi ani sa stea la rugaciune fara a se impartasi". -Ancira 24.

2053. -"Se cuvine a se cere de la imparati ca sa se distruga ramasitele idolilor din toata Africa, fiindca aceasta ratacire tinde a se raspandi. Trebuie sa se darame si templele din tarini si locuri ascunse". -Cart. 58.

2054. -"Cel ce marturiseste ca a facut vrajitorie sau fermecatorie, se va canonisi cu timpul dat ucigasilor (c 8) iconomisindu-se dupa felul marturisirii sale si dupa felul cum s-a indeletnicit cu acest pacat" (adica, daca a facut de voie ca ucigasul intentionat, daca a fost inselat de altul, sau numai a participat din curiozitate, ca si ucigasul fara Voie).-Sf. Vasile 65.

2055. -"Cel ce se da la mestesugul vrajitoriei, sau la alte pacate asemanatoare, se va canonisi cu timpul dat ucigasilor" (de voie 20 de ani, fara voie la 10 ani) -Sf. Vasile 72.

2056. -"Cei ce fac vrajitorie, sau urmeaza obiceiurile pagane, sau adapostesc in casele lor pe cei ce fac vraji spre curatire, sa fie canonisiti sase ani, un an sa planga, un an sa asculte, trei ani sa ingenunche si un an sa stea la rugaciune cu credinciosii si apoi se vor primi". - Sf. Vasile 83.

2057. -"Trebuie sa cercetam cu grija pe cei ce se duc la vrajitori, sau la cei ce fagaduiesc sa faca farmece cu ajutorul diavolului. Este necesar sa stim daca ei au pastrat credinta cea intru Hristos, si numai din cauza constrangerii, sau a pagubelor grele, sau au facut aceasta din dispret fata de credinta, au alergat la ajutorul diavolului. Daca ei au facut aceasta din dispret fata de credinta, sau pentru ca ei nu cred in Dumnezeul crestinilor, atunci vor fi supusi canonisirii apostatilor". "Insa daca ei au facut acest pacat din lipsa de curaj sau dintr-o nadejde amagitoare vor fi tratati cu aceeasi ingaduinta, ca si cei care n-au putut sa rabde furia chinurilor". -Sf. Gr. de Nisa 3.

2058. -"...Celor ce se indeletnicesc cu vrajitoria sau farmecile, se scurteaza cu trei ani canonul de pocainta, daca se silesc sa posteasca zilnic cat mai mult timp, si daca gusta hrana uscata de post dupa ceasul al noulea si sa traiasca in cea mai desavarsita evlavie, si sa faca si cate 250 de metanii, atingand pamantul cu fruntea. Tot asa se canonisesc si femeile care fac amulete si se indeletnicesc cu ghicirea norocului". -I. Post. 22 (P. 32).

2059. - "Acelasi canon (c. 25, 26) se potriveste pentru vrajitori, ucigasi, preacurvari si pentru to[i care cad in pacate grele, dar prin ravna si devotamentul lor spre pocainta, sau se reduce canonisirea, sau se sporeste". -1. Post .27.

2060. -"Cand cineva ia mana graului, sau altceva dintr-acelea, acesta iata ca stie lucrul dracului, ori din vin, ori din paine, ori din altceva; de se va lasa de aceasta, sa aiba pocainta 4 ani si metanii cate 100 ". -PBG, 88.

2061. -Fermecatorul, vrajitorul, prezicatorul, varsatorul de ceara, de plumb, sau cel ce leaga dobitoacele ca sa nu le manance lupul, sau pe vreun barbat si femeie ca sa nu se cunune, sau orice fel de farmece, douazeci de ani sa nu se impartaseasca daca se pocaiesc. -Trebnic, p. 515.

2062. -Preotul vrajitor sub orice forma este caterisit. -Trebnic, p. 515, Laod. 36.

2063. -Cei ce alcatuiesc descantecele lor, folosindu-se de psalmi, de chemarea sfintilor mucenici, de ai Maicii Domnului, de carti bisericesti, de sfintele icoane, de cheia bisericii, iscodind semne prevestitoare ale viitorului, in caz de proces, de casatorii, de furturi, de pagube, sau castiguri sunt stapaniti de duhul cel rau pitonicesc (Fapte X, 16-34; XIX, 13-20), osan dit de Dumnezeu alaturi de toti femecatorii si exploatatorii de cele sfinte -Trebnic p. 516.

2064. -Unele descantece se fac la morminte ca sa slabanogeasca trupul cuiva, sau sa-l sileasca la fapte rele, sau sa-l zapaceasca la minte. Si cel ce le face si cel ce plateste, toti greu se canonisesc. De asemenea si cei ce descanta sau merg la descantatoare pentru a se vindeca, sau a cunoaste viitorul prin bobi, sau sa poarte buruieni, sau obiecte descantate, top fac voia diavolului. -Trebnic. 516-18.

2065. -Daca cineva va pastra in gura Sf. Impartasanie pentru animale sau albine sau cu alte scopuri, 4 ani sa nu se impartaseasca ca un vrajitor. -Trebnic p. 526.

Carti Ortodoxe

Cuprins