Blasfemiile lui Nicanor. Indemnul si visul lui Iuda. Pregatiri de lupta. Infrangerea si moartea lui Nicanor. Epilog.

  • 1. Nicanor, prinzand de veste ca Iuda si oamenii lui se aflau in tinuturile Samariei, s'a hotarat sa-i loveasca, fara nici o frica, in ziua de odihna.
    1Mac 7:27

  • 2. Dar, cum Iudeii care-l urmau de sila ziceau: "Nu-i omori intr'un chip atat de salbatic si barbar, ci da-i cinstire acelei zile pe care Cel ce vede totul a cinstit-o mai inainte, sfintind-o",

  • 3. acest de-trei-ori-nemernic a intrebat daca in cer se afla un Stapan care a poruncit sa se tina ziua a saptea.

  • 4. Si daca aceia au spus: "Insusi Domnul-Cel-Viu, Stapanul cerului, El este Cel ce a poruncit ca ziua a saptea sa fie sarbatorita",

  • 5. celalalt a raspuns: "Ei bine, eu, stapan peste pamant, eu sunt cel ce porunceste sa se puna mana pe arme si sa se plineasca slujba regelui". Cu toate acestea, el n'a ajuns sa-si plineasca planul sau nelegiuit.

  • 6. In timp ce Nicanor, cu o nemaipomenita trufie, hotarase sa inalte un trofeu 1 obstesc cu tot ceea ce va fi fost luat ca prada de la Iuda si ai sai,

  • 7. Macabeul nu contenea sa fie increzator si isi pastra intreaga nadejde ca va dobandi sprijinul Domnului.

  • 8. Si-i indemna pe ai sai sa nu se sperie de apropierea paganilor, ci sa aiba mereu in minte ajutoarele care mai inainte le venisera din cer, iar acum sa se bizuie pe biruinta ce le va veni din partea Atotputernicului.

  • 9. Incurajandu-i prin Lege si profeti si, pe deasupra, amintindu-le de luptele pe care le dusesera la bun sfarsit, el ii facea inca si mai dornici de lupta. 2

  • 10. Starnindu-le astfel curajul, isi rostea poruncile, totodata aratand ca paganii erau lipsiti de cuvant si-si calcasera juramintele.

  • 11. Dupa ce l-a inarmat pe fiecare, nu atat cu increderea pe care o dau scuturile si lancile, ci mai mult cu taria launtrica pe care o dau bunele cuvinte, le-a mai povestit un vis vrednic de crezare, un fel de vedenie 3, care i-a bucurat pe toti.

  • 12. Iata ce vazuse: Onia, fost candva mare preot, om incuviintat si bun, iscusit la cuvant si, inca din copilarie, inchinat faptelor virtuoase 4, se ruga, cu mainile intinse, pentru intreaga obste iudaica;

  • 13. apoi, in acelasi fel, s'a ivit un om deosebit prin parul sau alb si prin stralucire, imbracat in uimitoare si minunata slava.

  • 14. Si, raspunzand, Onia a zis 5: "Acesta este prietenul fratilor sai, care se roaga mult pentru popor si pentru Sfanta Cetate, Ieremia, profetul lui Dumnezeu";

  • 15. apoi Ieremia, intinzand mana dreapta, i-a dat lui Iuda o sabie de aur si, dandu-i-o, a rostit aceste cuvinte:

  • 16. Ia aceasta sabie sfanta; e un dar al lui Dumnezeu; cu ea ii vei face bucati pe dusmani".

  • 17. Reinvigorati de aceste cuvinte ale lui Iuda, tare frumoase, menite sa impinga spre vitejie si sa imbarbateze inimile tinerilor, au hotarat sa nu-si aseze tabara, ci de naprasna sa se repeada in fata, deznodamantul fiind acela de a se arunca in lupta cu toata barbatia de care erau in stare, gandindu-se la primejdia care ameninta cetatea, lucrurile sfinte si templul.

  • 18. Caci teama pe care o aveau pentru femeile si copiii lor, ca si pentru fratii si rudele lor, era pentru ei o grija de mana a doua; cea mai mare si cea dintai teama era pentru templul cel sfintit.

  • 19. Cat despre cei pe care-i lasasera in cetate, nelinistea acestora nu era mica, tulburati cum erau de acest razboi in plina campie 6.

  • 20. In timp ce toti asteptau hotararea urmatoare, si'n timp ce dusmanii, adunati la un loc, se randuisera in linie de bataie, elefantii fiind asezati in loc potrivit, iar calaretii, in cele doua aripi,

  • 21. Macabeul, vazand in fata lui aceste multimi, felurimea armelor, infatisarea salbatica a elefantilor, si-a intins mainile spre cer si L-a chemat pe Domnul Care face minuni, stiind bine ca El le da celor vrednici biruinta nu prin mijlocirea armelor - nu, nicidecum! -, ci pe temeiul a ceea ce El a hotarat.

  • 22. Si, rugandu-se, a zis asa: "Stapane, Tu l-ai trimis pe ingerul Tau in vremea lui Iezechia, regele Iudeii, si el a nimicit ca la o suta optzeci si cinci de mii din oastea lui Senaherib;
    4Rg 19:35, Is 37:36, Sir 48:21, 2Mac 8:19

  • 23. Stapane al cerului, trimite si acum inaintea noastra un inger bun, care sa semene groaza si cutremurul,

  • 24. in asa fel incat, prin maretia bratului Tau, loviti sa fie de spaima cei ce navalesc cu blasfemii impotriva poporului Tau celui sfant!" Si asa a incheiat.

  • 25. In acest timp, Nicanor si oamenii lui inaintau cu trambite si cantece voioase 7;

  • 26. dar Iuda si oamenii sai veneau in mainile dusmanilor cu chemari si rugaciuni.

  • 27. Batandu-se cu bratele si rugandu-L din inima pe Dumnezeu, au doborat nu mai putin de treizeci si cinci de mii de oameni, mult veselindu-se de aceasta lucrare a lui Dumnezeu.

  • 28. Lucrul ispravit, in timp ce se intorceau plini de bucurie, l-au recunoscut pe Nicanor, cazut cu armura cu tot.

  • 29. Printre strigate si vuiete Il binecuvantau pe Stapan in limba parintilor lor.

  • 30. Dupa aceea, cel care pe de-a'ntregul, cu trup si suflet, se luptase in linia intai pentru concetatenii sai, cel care, inca din tinerete, isi pastrase iubirea pentru cei din neamul sau, a poruncit ca lui Nicanor sa i se taie capul, precum si mana pan'la umar, si sa fie aduse la Ierusalim.

  • 31. Odata sosit acolo, i-a chemat pe cei din neamul sau, pe preoti i-a asezat in fata jertfelnicului si a trimis sa-i caute pe cei din Cetatuie.

  • 32. Le-a aratat capul netrebnicului Nicanor, precum si mana pe care acest blasfemiator o ridicase cu obraznicie impotriva sfintei case a Celui-Atotputernic;

  • 33. apoi, taind limba necredinciosului Nicanor, a poruncit ca, in bucatele, sa fie data pasarilor 8, iar rasplata nebuniei lui sa fie spanzurata in fata templului. 9

  • 34. Si toti, catand spre cer, L-au binecuvantat pe Domnul Cel ce Se aratase, zicand: "Binecuvantat fie Cel ce Si-a pazit Locul neintinat!"

  • 35. Capul lui Nicanor l-a atarnat de zidul Cetatuii, ca semn aievea, la vedere pentru toti, al ajutorului Domnului.

  • 36. Si toti au hotarat, prin vot obstesc 10, ca ziua aceasta sa nu fie lasata sa treaca fara nici o amintire, ci sa fie praznuita in cea de a treisprezecea zi a lunii a douasprezecea, numita in aramaica Adar 11, ajunul zilei zise a lui Mardoheu 12.

  • 37. Asa s'au desfasurat intamplarile privitoare la Nicanor; si pentru ca, de atunci, Cetatea a ramas in stapanirea Evreilor, aici imi voi opri si eu povestirea.

  • 38. Daca alcatuirea ei e buna, izbutita, asta am vrut si eu; daca e slaba sau mijlocie, asta-i tot ce-am putut eu face.

  • 39. Caci, asa cum e daunator sa bei numai vin-vin sau numai apa-apa, pe cand vinul amestecat cu apa e placut si te desfata, 13 tot astfel si o buna intocmire a povestirii incanta urechile celor ce citesc. 14 Asadar, aici va fi sfarsitul.

Biblia Ortodoxa

Invierea lui Lazar de-a lungul secolelor. Volumul I: 125–1486
Invierea lui Lazar de-a lungul secolelor. Volumul I: 125–1486 De la cele mai vechi mențiuni ale minunii din Betania până la legendele și dramele liturgice occidentale, de la comentariile Părinților Bisericii la rescrierile antice și medievale, de la arta paleocreștină la Giotto, Caravaggio, Van Gogh și Rouault 90.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi Cartea de față, a cunoscutului neuropsihiatru Vladeta Ierotici, nu este doar o culegere de convorbiri duhovnicești cu renumiți părinți ortodocși sârbi ai veacurilor al XX‑lea și al XXI‑lea, ci și o incursiune în provocările lumii actuale și răspunsurile 25.00 Lei
Despre bine si rau
Despre bine si rau În noua serie de antologii pe care v-o propunem, ­cuvântul plin de har al Sfântului Ioan din Kronstadt devine mai apropiat și mai de folos, feluritele lui cugetări duhovnicești fiind reunite și organizate aici spre o mult mai ușoară și rodnică însușire de 18.00 Lei
In lumea rugaciuni
In lumea rugaciuni În rugăciune ține-te de regula urmă­toa­re: mai bine să spui cinci cuvinte din inimă decât nenumărate cu limba. Când bagi de seamă că inima ta e rece și n-ai chef să te rogi, oprește-te, încălzește-ți inima cu oarecare imagi­ne vie – de pildă, cea a 15.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact