Biblia Ortodoxa

Comentariu

Verbul kenóo = a goli, a deserta, a evacua, a pustii, a aneantiza, a reduce la nimic, implica substantivul kénosis = kenoza, cuvant fundamental in limbajul ortodox al teologiei Intruparii. Kenoza nu afecteaza unirea ipostatica a Fiului cu Tatal; ea exprima doar faptul ca, pe durata Intruparii Sale, Fiul renunta la prerogativa de a-Si manifesta in afara dumnezeiasca Sa slava (cu exceptia momentului intim al schimbarii la fata), acceptand o "degradare" treptata (Dumnezeu-om-rob-rastignit), de bunavoie supunandu-Se Tatalui (in text, "pe Sine" e mai mult decat un pronume reflexiv; termenul sugereaza voluntariatul). "A se goli pe Sine" (de slava) pentru a Se smeri in chipul si conditia robului mai inseamna ca dumnezeiasca stralucire a Fiului nu este un vesmant pe dinafara, care sa poata fi imbracat sau dezbracat la nevoie sau dupa voie, ci un dat interior al Fiintei divine (vezi 2 Co 4, 6 si nota).