Curatirea templului, sarbatoarea sfintirii. Ptolemeu Macron. Razboiul cu Idumeii. Luptele impotriva lui Timotei. Cucerirea Ghezerului.

  • 1. Calauziti de Domnul, Macabeul si fartatii sai au recucerit templul si cetatea;

  • 2. au daramat altarele ridicate de straini in piata, precum si capistile.

  • 3. Dupa ce au curatit templul, au facut un alt jertfelnic; apoi, luand foc din scanteile ce tasneau din pietrele infierbantate pan'la rosu, 1 au adus jertfe dupa trecerea a doi ani, au ars tamaie, au aprins luminile si au asezat painile punerii inainte.
    1Mac 4:51

  • 4. Apoi, plecandu-se pan'la pamant, I-au cerut Domnului sa nu-i mai lase sa cada sub astfel de rele, dar, daca se va intampla sa mai pacatuiasca, sa-i certe El Insusi, cu ingaduinta, si sa nu-i dea pe mana neamurilor blasfemiatoare si barbare.

  • 5. In ziua in care templul fusese pangarit de catre straini, in chiar ziua aceea s'a facut curatirea templului, in douazeci si cinci ale aceleiasi luni, adica a lui Chislev 2.

  • 6. Cu veselie au praznuit opt zile de sarbatoare, ca la aceea a Corturilor, amintindu-si ca, doar cu putin inainte, la vremea sarbatorii Corturilor locuiau in munti, prin pesteri, ca fiarele salbatice.

  • 7. Iata de ce, purtand ramuri 3 si crengute frumoase si stalpari de finic, inaltau cantari spre Acela care dusese pana la capat curatirea locasului Sau.

  • 8. Si au poruncit, prin hotarare obsteasca intarita prin vot 4, ca intregul neam al Iudeilor sa praznuiasca acea zi in fiecare an.

  • 9. Acestea au fost imprejurarile in care s'a sfarsit Antioh, numit si Epifan.

  • 10. Acum vom arata faptele care-l privesc pe Antioh Eupator, fiul acelui necredincios, trecand mai repede peste nenorocirile legate de razboaie.

  • 11. Dupa ce a devenit rege, acesta l-a numit in fruntea trebilor pe un oarecare Lisias, mare guvernator al Celesiriei si Feniciei.

  • 12. Caci Ptolemeu, numit Macron 5, dorind sa le faca dreptate Iudeilor, ca unora care suferisera atatea nedreptati din partea altora, se straduia sa traiasca in pace cu ei.

  • 13. Asa fiind el parat la Eupator de catre prietenii regelui, cu fiece prilej auzea ca e numit tradator pentru aceea ca parasise Ciprul, pe care i-l incredintase Filometor, si trecuse la Antioh Epifan; si, nemaiputand a se socoti vrednic de dregatoria lui, si-a luat viata otravindu-se.

  • 14. Dar Gorgias, devenit guvernator al acestor tinuturi, aduna osti straine si folosea orice prilej de a se razboi cu Iudeii.

  • 15. In acelasi timp, Idumeii, stapani ai unor cetati intarite bine asezate, ii hartuiau pe Iudei si, primindu-i pe cei ce erau alungati din Ierusalim, ii foloseau sa intretina razboiul.

  • 16. Macabeul si oamenii lui, dupa ce au facut rugaciuni obstesti si I-au cerut lui Dumnezeu sa Se arate de partea lor, s'au aruncat asupra cetatilor intarite ale Idumeilor.

  • 17. Lovindu-le puternic, au cucerit intariturile, i-au doborat pe toti luptatorii de pe ziduri si i-au taiat pe toti cei ce le cadeau in mana; n'au ucis acolo mai putin de douazeci de mii.

  • 18. Dar, deoarece noua mii fugisera in doua turnuri foarte puternice si aveau acolo tot ceea ce le trebuia ca sa infrunte o impresurare,

  • 19. Macabeul i-a lasat pe Simon si pe Iosif, cu Zaharia si fartatii sai, destui pentru a face o impresurare, iar el a plecat in alte locuri care nu sufereau intarziere.

  • 20. Dar oamenii lui Simon, din pofta de bani, s'au lasat cumparati de catre unii din cei ce se aflau in turnuri si, primind saptezeci de mii de drahme, le-au ingaduit unora sa scape.

  • 21. Cand i s'a spus Macabeului ce se intamplase, i-a adunat pe mai-marii poporului si i-a invinuit pe acei oameni ca si-au vandut fratii pentru bani prin aceea ca-i facusera pe dusmani scapati impotriva lor.

  • 22. Asa ca i-a ucis pe acei oameni care devenisera tradatori si, de indata, a cucerit cele doua turnuri.

  • 23. Ajutat de o buna manuire a armelor in aceste lupte, in cele doua turnuri a ucis peste douazeci de mii de oameni.

  • 24. Acum, Timotei, cel care mai inainte fusese biruit de catre Iudei, adunand o mare multime de ostasi straini si nu putini cai veniti din Asia, a inaintat ca si cum ar fi vrut sa cucereasca Iudeea prin puterea armelor.
    1Mac 5:37, 1Mac 16:5

  • 25. Vazand ca se apropie, Macabeul si oamenii sai I se rugau Domnului, presarandu-si cenusa pe cap si incingandu-si coapsele cu sac;
    3Rg 20:31

  • 26. aplecati la pamant in fata jertfelnicului, Ii cereau Domnului sa fie cu ei, sa Se faca dusmanul dusmanilor lor si potrivnicul potrivnicilor lor, asa cum Legea o spune limpede.

  • 27. Iar cand si-au ispravit rugaciunea, au pus mana pe arme, au inaintat destul de departe in afara cetatii si, odata ajunsi in apropierea dusmanului, s'au oprit.

  • 28. Si chiar in vremea cand soarele, rasarind, isi raspandea lumina, au izbit din amandoua partile, unii avand, pe langa curaj, nadejdea in Domnul drept chezasie a biruintei, iar ceilalti bizuindu-se pe inflacararea care-i mana in lupta.

  • 29. Dar, in toiul bataliei, dusmanilor li s'a aratat, venind din cer pe cai cu fraie de aur, cinci barbati straluciti, care inaintau in fruntea Iudeilor.

  • 30. Luandu-l pe Macabeu in mijlocul lor si aparandu-l cu armurile, il tineau in afara oricarei primejdii, in timp ce el arunca sageti si trasnete asupra dusmanilor, care, loviti de orbire si'n prada zapacelii, cadeau taiati in bucati.

  • 31. Douazeci de mii si cinci sute au fost ucisi, carora li s'au adaugat sase sute de calareti.

  • 32. Insusi Timotei a fugit intr'o cetate intarita, numita Ghezer, al carei guvernator era Chereea.

  • 33. Cuprinsi de voie buna, Macabeul si oamenii sai au impresurat cetatea timp de patru zile.

  • 34. Iar cei ce se aflau inlauntru, increzatori in puternicia locului, blasfemiau in gura mare 6 si rosteau vorbe care nu sunt ingaduite.

  • 35. Cand cea de a cincea zi prindea sa mijeasca, douazeci de tineri din oastea Macabeului, aprinsi de manie din pricina acelor blasfemii, s'au aruncat cu mare barbatie asupra zidului si, cu inflacarare crancena, loveau pe oricine le cadea sub mana;

  • 36. altii se urcau in acelasi chip asupra celor impresurati, cazandu-le'n spate, au dat foc turnurilor si, aprinzand ruguri, i-au ars de vii pe blasfemiatori;

  • 37. iar altii sfaramau portile si, facand o deschizatura pentru oastea ramasa afara, au cucerit cetatea prin asalt.

  • 38. Cat despre Timotei, care se ascunsese intr'o groapa oarecare, l-au injunghiat, ca si pe fratele sau Chereea si pe Apolofan.

  • 39. Iar dupa ce au ispravit, L-au binecuvantat prin cantari si rugaciuni de multumire pe Domnul, Cel ce mult bine i-a facut lui Israel si i-a dat biruinta.

Biblia Ortodoxa

Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor Acest curs de mistică ortodoxă a fost audiat de către unii sfinți canonizați de curând de către Biserica Ortodoxă Română, pe care i-a hrănit cu „jăratic ceresc”, deschizându-le calea către curățire, iluminare și îndumnezeire, deci către SINAXAR (a se 75.06 Lei
Fericirea altfel
Fericirea altfel „Această carte are cutezanța de a promite și de a oferi rețeta unei adevărate fericiri: Fericirea altfel. Dar pentru ca să descoperi această rețetă, mai întâi ea te cheamă într-o călătorie. Trebuie să parcurgi un drum lung dar spectaculos. Un drum cu 84.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact