Alexandru si Diadohii. Antioh Epifan si elenismul in Israel. Jefuirea templului. Patrunderea paganismului.

  • 1. Si a fost ca dupa ce Alexandru, fiul lui Filip 1 - Macedonean iesit din tara Chitim 2 - l-a batut pe Darie, regele Persilor si al Mezilor, si a devenit rege in locul acestuia - dupa ce mai intai domnise asupra Eladei -

  • 2. a purtat batalii numeroase, a cucerit cetati intarite si a ucis regi ai tinutului,

  • 3. s'a intins pana la marginile pamantului si a luat prazi de la o multime de neamuri. In fata lui, pamantul ramanea fara grai. Inima i s'a ridicat si s'a inaltat;

  • 4. a adunat o ostire foarte puternica si a supus tari, neamuri si regi, care s'au indatorat sa-i plateasca tribut.

  • 5. Apoi a cazut la pat si a inteles ca i se apropie moartea.

  • 6. Atunci, inca fiind viu, si-a chemat servii 3, cei care din tinerete crescusera impreuna cu el, si le-a impartit regatul.

  • 7. Alexandru a murit dupa o domnie de doisprezece ani.

  • 8. Iar servii sai s'au instapanit, fiecare pe locul sau.

  • 9. Dupa moartea lui, toti si-au pus coroane 4; tot asa au facut, dupa ei, si fiii lor, ani indelungati, si s'au inmultit relele pe pamant.

  • 10. Din ei a iesit o radacina pacatoasa, Antioh Epifan, fiul regelui Antioh 5, care, dupa ce fusese ostatic la Roma, a devenit rege in cel de al o suta treizeci si saptelea an al stapanirii grecesti.

  • 11. In zilele acelea s'au ivit din Israel fii nelegiuiti care pe multi ii amageau, zicand: "Sa mergem si sa facem legamant cu neamurile care ne inconjoara; ca de cand ne-am despartit de ele, multe rele s'au abatut asupra-ne".
    2Mac 4:12

  • 12. Iar acest fel de a vorbi le mergea la inima
    2Mac 4:12

  • 13. si unii din popor se inghesuiau sa se duca la rege, pentru ca acesta sa le dea imputernicire sa traiasca dupa datina paganilor.
    2Mac 4:12

  • 14. Si au zidit in Ierusalim un gimnaziu, dupa randuielile paganilor; 6
    2Mac 4:12

  • 15. si-au refacut preputul 7, lepadandu-se de legamantul cel sfant, si s'au impreunat cu paganii si s'au vandut spre a face raul.
    1Co 7:18

  • 16. Cand lui Antioh i s'a parut ca domnia lui s'a intarit, si-a pus in gand sa devina rege al Egiptului si sa domneasca astfel peste amandoua regatele.

  • 17. A intrat in Egipt cu o oaste foarte puternica, cu care de lupta, cu elefanti, cu calareti si cu multe corabii

  • 18. si s'a batut cu Ptolemeu, regele Egiptului; dar Ptolemeu a dat dosul si a fugit, lasand numerosi raniti pe campul de lupta.

  • 19. Cetatile intarite ale tarii Egiptului au fost cucerite, iar [cuceritorii] s'au incarcat de prazi luate din tara Egiptului.
    Dn 8:24

  • 20. Antioh s'a intors, dupa ce batuse Egiptul, in anul o suta patruzeci si trei, si s'a ridicat impotriva Israelului si a Ierusalimului cu o oaste foarte puternica.

  • 21. Cu semetie a patruns in templu, a luat jertfelnicul cel de aur si sfesnicul luminilor cu toate ale lui,
    Dn 8:10, Dn 8:24

  • 22. masa punerii inainte, causele, cupele, catuile de aur, catapeteasma, cununile, precum si podoabele de pe partea din fata a templului, pe care a despuiat-o in intregime.
    Dn 8:10, Dn 8:24

  • 23. De asemenea, a luat argintul, aurul si obiectele de pret, precum si vistieriile ascunse pe care le-a aflat.
    Dn 8:10, Dn 8:24

  • 24. Si, luand totul, s'a dus in tara lui, dupa ce facuse mare macel si vorbise cu mare trufie.

  • 25. Plangere mare a fost atunci in Israel si'n tot locul unde se aflau [iudei]: 8

  • 26. Fruntasii si batranii au gemut,
    fecioarele si tinerii au slabit
    si frumusetea femeilor s'a ofilit;

  • 27. fiece mire a izbucnit in plans
    si, in camara ei, mireasa s'a cernit.

  • 28. Pamantul s'a cutremurat sub cei ce-l locuiau,
    iar casa lui Iacob s'a acoperit de rusine.

  • 29. Dupa doi ani, regele l-a trimis in cetatile lui Iuda pe vataful darilor 9, care a sosit la Ierusalim cu o mare multime.

  • 30. Acesta le-a grait cuvinte de pace, dar ele erau pline de amagire, asa incat ei l-au crezut. Apoi, pe neasteptate, s'a aruncat asupra cetatii, i-a dat o grea lovitura si pe numerosi Israeliti i-a dat pierzarii.
    Dn 8:25

  • 31. Si au pradat cetatea si au ars-o cu foc si i-au daramat casele si zidurile de jur-imprejur;
    Dn 8:25

  • 32. pe femei si pe copii i-au trimis in robie, iar vitele au intrat in stapanirea lor.
    Dn 8:25

  • 33. Apoi au zidit Cetatea lui David 10 cu un zid mare si puternic si cu turnuri tari, si astfel ea le-a devenit cetate.
    Dn 8:25

  • 34. Si au asezat in ea un neam pacatos, oameni nelegiuiti, care s'au intarit acolo.

  • 35. De asemenea, au strans in ea arme si hrana; si, dupa ce au adunat toate prazile Ierusalimului, tot acolo le-au pus; asa a devenit ea o mare capcana:

  • 36. Loc de panda s'a facut impotriva sfantului locas,
    rau potrivnic lui Israel, in orice vreme;

  • 37. sange nevinovat au varsat imprejurul templului,
    si l-au pangarit.

  • 38. De groaza lor au fugit ierusalimitenii,
    cetatea lor a devenit salas al strainilor;
    straina li s'a facut fiilor ei,
    copiii ei au parasit-o.

  • 39. Golit, sfantul locas a devenit ca un pustiu,
    sarbatorile lui s'au preschimbat in jale,
    zilele lui de odihna, in batjocura,
    cinstea lui, in dispret.
    Tob 2:6, Am 8:10

  • 40. Pe cat de mare i-a fost slava, pe-atat ii e acum necinstea,
    iar maretia lui s'a preschimbat in plangere.
    Am 8:10

  • 41. Mai mult, regele Antioh si-a instiintat in scris regatul ca toti sa alcatuiasca un singur popor
    Am 8:10

  • 42. si ca fiecare trebuie sa-si paraseasca datinile. Si toate neamurile s'au supus poruncii regelui. 11

  • 43. Si multi dintre Israeliti au primit cu placere slujirea ceruta de el si au jertfit idolilor si au pangarit ziua de odihna.
    Am 8:11

  • 44. Prin trimisii sai, scrisorile regelui au ajuns si in Ierusalim, precum si in cetatile lui Iuda, poruncindu-le sa urmeze obiceiurile straine de tara,
    Am 8:11

  • 45. sa opreasca de la jertfelnic arderile-de-tot si jertfa si libatia, sa pangareasca ziua de odihna si sarbatorile,
    Am 8:11

  • 46. sa spurce sfantul locas si pe cei sfinti,

  • 47. sa zideasca altare si capisti si temple idolesti, sa aduca drept jertfa carne de porc si de animale necurate,
    Dn 8:11

  • 48. sa-si lase copiii netaiati-imprejur si sa-si pangareasca sufletele cu tot felul de necuratii si spurcaciuni,

  • 49. in asa fel incat legea lor sa fie data uitarii si toate randuielile ei sa fie inlocuite.

  • 50. Tot cel ce nu va face dupa porunca regelui, va trebui sa moara.

  • 51. In duhul acestor porunci a scris el in tot regatul sau; si a randuit supraveghetori peste intregul popor si le-a poruncit cetatilor lui Iuda sa aduca jertfe in fiecare cetate.

  • 52. Multi au fost cei din popor care li s'au alaturat - cei care, in fapt, paraseau legea - si rele au facut in tara

  • 53. si l-au silit pe Israel sa se ascunda oriunde si-ar fi aflat scapare.

  • 54. Iar in cea de a cinsprezecea zi a lunii Chislev 12, in anul o suta patruzeci si cinci 13, regele a ridicat uraciunea pustiirii deasupra jertfelnicului 14 si a zidit capisti idolesti in cetatile lui Iuda, cele dimprejur.
    2Mac 6:7, Mt 24:15, Mc 13:14

  • 55. La portile caselor si in piete se ardea tamaie.

  • 56. Cartile legii, de cum le aflau, le ardeau in foc dupa ce le faceau zdrente.

  • 57. Daca la cineva era gasita cartea Legii si daca cineva pazea legea, acel cineva era osandit la moarte prin porunca regelui.

  • 58. Avand puterea de partea lor, asa faceau impotriva lui Israel, impotriva celor ce, luna de luna, erau descoperiti.

  • 59. In cea de a douazeci si cincea zi a lunii se aduceau jertfe pe altarul de deasupra jertfelnicului.

  • 60. Femeile care le facusera copiilor lor taierea-imprejur erau date mortii, dupa cum suna porunca,
    2Mac 6:10

  • 61. iar de gaturile lor erau spanzurati pruncii; tot asa se facea cu cei apropiati din neam si cu cei ce savarseau, cu mainile lor, o taiere-imprejur.

  • 62. Cu toate acestea, multi din Israel ramaneau neclintiti si gaseau in ei puterea de a nu manca din bucatele necurate;

  • 63. erau gata sa moara decat sa se spurce cu mancaruri ori sa pangareasca legamantul cel sfant; in fapt, au si murit.

  • 64. Si mare urgie a venit peste Israel.

Biblia Ortodoxa

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact