Biblia Ortodoxa

Comentariu

Binecuvantarea paterna era decisiva pentru destinul beneficiarului si al urmasilor sai. Intregul capitol reprezinta un text celebru, compilat din cele doua traditii, iahvista si sacerdotala. In el nu exista nici o urma de dezaprobare a viclesugului prin care Iacob obtine binecuvantarea lui Isaac in detrimentul propriului sau frate care, prin legea naturala, ar fi fost singurul indreptatit. Istoriceste, el vrea sa explice superioritatea lui Israel fata de Edom (si, in general, fata de celelalte neamuri). Episodul insa e plinirea profetiei din 25, 23: "cel mai mare ii va sluji celui mai mic". Chiar cand istoria pare absurda, in spatele ei exista si lucreaza un plan al lui Dumnezeu, al carui sens nu se descopera decat foarte tarziu. Acest episod va fi comentat de Apostolul Pavel in Rm 9, 10-24. Esau si Iacob se aflau in pantecele Rebecai si "inainte de a fi fost ei nascuti, si inainte de a fi facut ei ceva bun sau rau - pentru ca planul lui Dumnezeu cel potrivit alegerii sa ramana'n picioare, nu din fapte, ci de la Cel ce cheama...".