Biblia Ortodoxa

Comentariu

T. M.: "si s'a facut omul fiinta vie". "S'a facut": a devenit; a trecut in alt mod de existenta. In LXX: "si s'a facut omul intru suflet viu" (eis psyhin zoosan), care poate fi tradus si: "intru suflet care traieste", adica nemuritor. Sufletul omului (altceva decat "viata") s'a nascut din suflarea lui Dumnezeu si l-a invaluit (l-a imbracat) pe om odata cu aceasta, dar si cu tendinta de a fi "absorbit": particula eis inseamna si "intru" (inlauntru) si "spre" (directie, scop). In 1 Par 12, 19 se spune ca Duhul "l-a imbracat" pe Amasai, care a rostit o profetie: tot astfel pe Ghedeon (Jd 6, 34). Acest endýo inseamna "a imbraca", cu sensul de a lua complet in stapanire; "a se imbraca" = a intra in posesia cuiva sau a ceva. In acest sens duhovnicesc il va folosi Pavel in Rm 13, 14: "imbracati-va in Domnul Iisus Hristos", in Ga 3, 27: "in Hristos v'ati imbracat" si in Col 3, 12: "imbracati-va cu simtaminte de'ndurare, de bunatate". Asadar, omul nu e o simpla "fiinta vie", asemenea tuturor celorlalte, ci trup cu suflet viu, apartinand celor doua lumi, materiala si spirituala. Avand un caracter antinomic (in acelasi timp exterior si interior trupului), el este - ontologic - apt si pentru experientele mistice (extaz si entaz).