Biblia Ortodoxa

Comentariu

diakrino = "a osebi", "a separa", "a deosebi", "a discerne" (din ochi sau dintr'un punct de vedere). Acest psalm a fost si ramane o piatra de incercare pentru exegeti, cu atat mai mult cu cat formularea ebraica a versetului suna astfel: "Dumnezeu a sezut in adunarea dumnezeiasca, / in mijlocul dumnezeilor judeca". De aici, supozitia ca ar fi vorba de un consiliu ceresc alcatuit din dumnezei (semi-zei?) sau ingeri. Aceasta interpretare e contrazisa de context (vezi versetul urmator), dar si de afirmatia Sfantului Pavel ca unele entitati ceresti sunt numite "dumnezei" numai prin abuz (1 Co 8, 5-6). Altii cred ca ar fi vorba de zeitatile popoarelor pagane ale Canaanului, pe care le judeca (si le osandeste) Dumnezeul lui Israel. Toate acestea insa se limiteaza la apectul juridic sau la cel istoric, ignorand sau refuzand valentele profetice ale psalmului. Cassiodor e acela care vede in acest verset fulgeratoarea prefigurare a lui Dumnezeu care va locui printre oameni, Cel despre Care Ioan Botezatorul avea sa spuna: "In mijlocul vostru Se afla Acela pe Care voi nu-L stiti" (In 1, 26), adica Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, El Insusi Dumnezeu. Cat despre oameni, numeroase sunt locurile din Sfanta Scriptura in care ei sunt numiti "fii ai lui Dumnezeu", si chiar "dumnezei", asa cum se vede si din versetul 6 al acestui psalm (citat de Insusi Iisus in sprijinul propriei Sale dumnezeiri - In 10, 34). Candva Iahvé ii spusese lui Moise: "Iata, Eu i te dau lui Faraon pe tine drept dumnezeu" (Is 7, 1). Evident, atributul de "dumnezei" nu se poate referi la natura fiintei, de vreme ce numai Dumnezeu este Dumnezeire, ci la o anume functie. Or, in Versiunea Ebraica, cuvantul "dregator", "judecator", din Is 21, 6 si 22, 8-9 are sensul de "dumnezeu" in virtutea faptului ca dreptul magistratului sau al dregatorului (de a pronunta o sentinta discretionara) deriva din aceea a lui Dumnezeu. Asadar, Hristos-Dumnezeu a stat in adunarea (synagogé) de dumnezei-judecatori (oameni) si in mijloc (fiind El in centrul adunarii) pe dumnezeii-judecatori ii va osebi unii de altii, adica pe cei nedrepti de cei corecti, celor dintai adresandu-le intrebarea din versetul urmator.
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact