Bodoc


Bodoc

Centru de comuna, satul Bodoc este situat pe Valea Oltului, in partea vestica a Muntilor Bodoc, la o altitudine de 505 m, in apropiere de D. N. Sfantu Gheorghe-Tusnad-Miercurea Ciuc.

Vestigii arheologice. In muntii Bodocului, in apropiere de "Cetatea Comorii", s-a descoperit intamplator o secure de arama cu taisurile crucise, apartinand epocii eneolitice. A fost identificata in vatra satului si o asezare din prima epoca a fierului. Cercetarile arheologice din cuprinsul localitatii au dat la iveala resturile unei asezari apartinand culturii Ariusd, fragmente ceramice din aceasta cultura identificandu-se si pe locul vechiului cimitir romano-catolic. Din puncte neprecizate sunt mentionate fragmente ceramice apartinand complexului cultural Ariusd - Cucuteni - Tripolie si culturii Cotofeni.

Prima atestare documentara: 1332, sacerdos de Buduk.

Denumiri istorice romanesti: 1750, Buduk [Buduc]; 1787, Boldoká [Boldoca]; 1854, Bodoc. Denumire de origine slavoromana (de la spinis - loc cu spini).

In lustra ordonata de principele Gabriel Bethlen in anul 1614, sunt mentionati si romanii: Iacob Ciprian (Cziprian Jakab) (libertin), Vasile Ciprian (Cziprian Laslo) si Valentin Ciprian (Cziprian Balint), iobagi, locuitori in Bodoc.

Conscriptia romanilor din 1699 inregistreaza in Bodoc pe urmatorii 14 capi de familie: "Popa Kosztin" (consemnat cu slove chirilice), 6 familii cu numele de Olah (Sztan, Istvan jr., Simion, Demeter, Kelemen), doua familii cu numele Vancsa (Andras si Janos) si Balint Miklos, Szocs Miklos, Raduly Molnar, Korte Miklos si Koman Morar. Fireste ca Popa Costin era chiar preot, iar Radul si Coman erau morari si Nicolae era cojocar. Potrivit conscriptiei din 1820, in Bodoc erau jurati ai satului romani, Ráduly Gyorgy, Michael Oláh, Michael Sorbány, Georgius Ráduly, Josephus Puli, Vaszilia Lukáts, Maria Hoszsu, Josephus Sztojka.

In dictionarul geografic al lui Ignaz Lenk von Treuenfeld de la 1839, localitatea Bodoc este mentionata drept "sat locuit de graniceri secui si de romani". El precizeaza ca greco-catolicii din Bodoc apartineau bisericii (romanesti) greco-catolice din
Ghidfalau.

Sabin Opreanu, in lucrarea sa, considera pe buna dreptate ca numele intalnite la Bodoc de: Bacz, Czintos, Raduly, Porodan sunt nume romanesti, unele de obarsie slavona.  Localitatea urbana cea mai apropiata, spre care graviteaza populatia comunei Bodoc, este municipiul Sfantu Gheorghe. Statisticile demonstreaza deznationalizarea unei importante obsti romanesti dupa anul 1848. Prin comparatie, sate cu acelasi numar de locuitori in secolele XVII-XVIII din comitate au devenit, in secolele care au urmat, infloritoare din punct de vedere demografic si chiar economic.

In anul 1699, asa cum s-a mentionat, credinciosii romani din Bodoc erau pastoriti de "popa Kosztin". In 1733 parohia Bodoc numara 115 suflete, avand preot pe "popa George". Parohia nu avea casa parohiala. Odata cu scaderea numarului de credinciosi, prin asimilarea lor in masa de secui, viata bisericeasca se diminueaza pana la disparitia bisericii in 1839.

In perioada interbelica s-a incercat reluarea vietii romanesti prin invatamantul in limba romana si biserica. Numarul credinciosilor romani a ajuns la 40. La 13 februarie 1936, cimitirul ortodox a fost predat de catre autoritatile locale bisericii ortodoxe din localitate. In septembrie, acelasi an, a avut loc ceremonia sfintirii clopotului si a troitei donate comunitatii romanesti de Scoala normala din Deva. Din partea scolii a fost prezenta o delegatie formata din 10 profesori si 90 de elevi.

In 1765 este consemnat in documente un invatator, fara a-i fi dat numele, iar peste trei ani, in 1768 este atestata scoala romaneasca confesionala greco-catolica in Bodoc, protopopiatul Trei Scaune, invatator fiind George Popa (probabil "popa George", sus-amintit). Brosura Despre apele minerale de la Arpatac, Bodoc si Covasna din 1821, scrisa de Vasile Popp, este considerata cea dintai lucrare medicala in limba romana. A fost reeditata la Cluj in 1935 de Sextil Rusu.

Conform unor martori oculari, din dispozitia primului primar "democrat" maghiar din Bodoc, de dupa decembrie 1989, toate cartile romanesti din biblioteca comunala au fost arse. Astazi credinciosii romani din Bodoc apartin parohiei Arcus.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact