Magherus


Magherus

Satul Magherus apartine comunei Ozun, fiind situat la marginea de sud a judetului Covasna, in prelungirile nordice ale Muntilor Buzaului, la o altitudine de 574 m, pe DJ 112 B. Vestigii arheologice. In perimetrul satului s-au descoperit mai multe fragmente ceramice neolitice. La nord de sat, pe locul "Poalele dealului Ivanca", langa un val de pamant, s-a gasit un topor neolitic de piatra, iar in apropiere, aschii de jaspis, neolitice. Pe un deal de langa sat au fost identificate fragmente ceramice eneolitice, iar in vatra satului un cutit de fier, apartinand probabil La Téne-ului, si numeroase caramizi si fragmente ceramice romane. Sapaturile din 1909 au scos la iveala doua apeducte romane care coborau de pe dealul Magherus. Pe acelasi deal s-au gasit si doua monede de aur (denari imperiali romani) de la Nero si Domitian. Tot in vatra satului s-a descoperit si un tezaur cu peste 100 de monede romane republicane.

Prima atestare documentara: 1512, Monyijoros.

Denumiri istorice romanesti: 1750, Magyarosa [Magiarosa]; 1787, Aluny [Aluni]; 1854, Magierus.

Conscriptiile confesionale din 1733 si 1762 inregistreaza in Magherus 60 de ortodocsi. In 1805, in localitate existau 11 familii de romani, iar in 1829 (conform unei conscriptii inedite) erau 10 familii cu 41 de suflete: Teodor Chendi, Gheorghe Baciu, Ioan Iesan, Rad Vargau, Gheorghe Dragomir, Stan Pavel, Gheorghe Chirita, Stan Pavel cel Batran, Gheorghe Chereches, Gheorghe Murcui.

Potrivit conscriptiei urbariale din 1820, judele satului era Gheorghe Chirita, probabil cel din 1829 (Kiritza Gyorgy), si juratii: Drágámér Mihály, Varga Ráduly, Drágámér István. Printre locuitorii satului se aflau si Stephanus Drágamér, .eodorus Vaszi, Michael Drágamer, Georgius Kritsa, Antonius Szávuly. In dictionarul lui Ignaz Lenk von Treuenfeld de la 1839, satul este mentionat ca fiind locuit de secui graniceri, de secui si de romani.

Biserica din Magherus, zidita in 1786, l-a avut drept ctitor pe negustorul brasovean George Radu Leca. In 1864, prin grija preotului Dimitrie Popovici, membru al ASTREI, si a cantorului Nicolae Crisbasianu, au fost "adunate si vandute produse naturale in valoare de 2,33 florini",

suma donata Asociatiunii. Cativa ani mai tarziu, pe feciorii preotului Popovici ii gasim printe elevii liceului "Andrei Saguna" din Brasov.

La 15 iulie 1870, preotul Alexandru Maerusan scria pe o Evanghelie tiparita la Ramnic (1794), apartinand bisericii ortodoxe din Ojdula, ca "aceasta Sfanta Evanghelie este a bisericii din Magherus, cu hramul Adormirii Maicii Domnului".

Statisticile confesionale pun si ele in evidenta procesul de asimilare a romanilor din Magherus. Astfel, daca in 1894 existau in sat 21 de familii cu 60 de suflete, in 1912 sunt inregistrate doar 11 familii.

In vara anului 1937, in prezenta delegatiei Scolii Normale din Piatra Neamt, s-au sfintit clopotul si troita donate de aceata scoala credinciosilor romani din sat. Dupa anii tragici 1940-1944, comunitatea romaneasca din Magherus nu si-a mai revenit, astfel ca la recensamantul din 1992, in localitate nu mai exista nici nu roman.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact