Preliminariile, epocii bronzului - Cultura Cotofeni


Preliminariile, epocii bronzului - Cultura Cotofeni

Dimensiunile mici ale asezarilor, intensitatea mai redusa a depunerilor in cuprinsul lor, preponderenta in materialul osteologic a oaselor de ovicaprine si a cornutelor mari, manifestari artistice mult mai putin spectaculoase fata de epoca precedenta, toate acestea reflecta comunitati puternic diferite de cele caracteristice eneoliticului clasic. Este evidenta accentuarea formelor mobile ale habitatului, cresterea rolului pastoritului, aparitia si raspandirea unor noi credinte si manifestari rituale.


Aceste schimbari au fost determinate probabil de un complex de imprejurari, printre care un rol decisiv pare sa-l fi avut instalarea unui climat mai arid inca la sfarsitul perioadei precedente, fenomen care a redus drastic resursele de subzistenta a comunitatilor umane. In aceste conditii, comunitatile au fost nevoite sa adopte – treptat – un nou tip de habitat, bazat pe cea mai potrivita strategie de subzistenta, adaptata noilor conditii climatice, si anume pastoritul transhumant asociat cu ocupatii complementare: agricultura, vanatoare, pescuit si altele.

Evident, in aceste conditii, vechile structuri demografice si teritoriale dispar si se produc schimbari majore de ordin etnocultural. Daca in eneoliticul clasic sud-estul Transilvaniei apartinea ariei culturale carpato-niproviene, respectiv complexului cultural Ariusd-Cucuteni-Tripolie, iar la scurt timp dupa faza A/B a culturii Cucuteni se observa cresterea ponderii elementelor de factura central-europeana (Tiszapolgár si Bodrogkeresztúr), in perioada imediat urmatoare sud-estul Transilvaniei, ca de altfel toata jumatatea de vest a Romaniei si teritoriile vecine din vest, a fost inglobat in aria culturala de sorginte central-europeana, respectiv in blocul cultural Baden-Cotofeni cuprinzand tot Bazinul Carpatic, precum si teritoriile vecine din Europa Centrala (Austria, Slovacia, Ungaria, Polonia) si de Sud-Est (nord-estul Serbiei si nordvestul Bulgariei). Este una dintre putinele perioade in care sud-estul Transilvaniei pare sa nu fi avut relatii semnificative cu teritoriile situate la est de Carpati.

Cultura Cotofeni in sud-estul Transilvaniei ramane deocamdata slab cercetata. Vestigiile acesteea sunt cunoscute pe teritoriul ambelor judete: cca. 35 puncte pe teritoriul jud. Covasna si cca. 45 pe teritoriul judetului Harghita. Daca pe teritoriul jud. Covasna descoperirile culturii Cotofeni sunt raspandite relativ uniform, in toate zonele, cu exceptia partii sale de sud-est, pe teritoriul judetului Harghita ele au fost atestate aproape exclusiv in partea de sud a judetului, concentrandu-se in bazinul Tarnavelor intre Odorheiu Secuiesc si Cristuru Secuiesc, precum si in valea Oltului: intre Miercurea-Ciuc si Tusnad. Este greu de apreciat in ce masura aceasta situatie reflecta realitatile obiective din acea epoca, sau daca ea se datoreaza stadiului actual al cercetarii. Cele mai multe vestigii ale acestei culturi provin din descoperiri accidentale sau din mici sondaje. De cele mai multe ori, urmele de locuire sunt sporadice iar asezarile sunt de dimensiuni reduse. In stadiul actual al cercetarilor se constata ca majoritatea vestigiilor culturii Cotofeni in sud-estul Transilvaniei apartin doar primei faze din evolutia sa.

Cercetarile sistematice privind cultura Cotofeni au fost efectuate la Leliceni, Mugeni, Nicoleni, Pauleni-Ciomortan (jud. Harghita), la Turia, Reci, Malnas-Bai (jud. Covasna).

Asezarea de la Leliceni (com. Sancraieni) este cel mai amplu cercetata. Ea se afla pe un varf de munte („Munte cu Piatra") la cca. 3 km departare de Miercurea-Ciuc. Sapaturile intreprinse aici au scos la iveala urmele unor colibe apartinand culturii Cotofeni, suprapuse de o locuire din bronz timpuriu. La Pauleni-Ciomortan, asezarea culturii Cotofeni se afla pe un promontoriu natural, deasupra depunerilor culturii Cucuteni (A2) si Bodrogkeresztúr. Aici au fost dezvelite urmele unor colibe, precum si numeroase fragmente ceramice si figurine antropomorfe caracteristice fazei de inceput a culturii Cotofeni. Urmele acestei locuiri au fost suprapuse de un val de aparare ridicat, succesiv, in diferite etape ale epocii bronzului.

La Turia, in cadrul unei asezari a culturii Cotofeni, a fost cercetata o groapa continand vase intregi, reprezentand probabil o depunere rituala. In ceea ce priveste ocupatiile purtatorilor culturii Cotofeni, se constata ca pe primul loc se afla pastoritul transhumant, in care direct a fost implicata probabil numai o parte din membrii comunitatilor. Este bine documentat olaritul, pescuitul si vanatoarea, prelucrarea osului si pietrei. Activitatea metalurgica a fost mult mai redusa decat cea a predecesorilor sai. Ceramica, cea mai reprezentativa categorie a artefactelor, cunoaste o gama variata a formelor: strachini, castroane, cesti, cani, amfore, vase-borcane, oale cu urechiusa de agatat, ulcioare de mari dimensiuni, vase-askos, pahare, cupe si altele. O buna parte a recipientelor sunt decorate. Tehnicile principale de decor sunt: incizie, canelare, aplicatii in relief (brauri, creste, proeminente, aplicatii sub forma „boabelor de linte"), incrustare cu substanta alba si, foarte rar, prin pictura alba. Motive decorative caracteristice sunt: triunghiuri, hasuri, benzi incizate, „schelet de peste", „ace de brad", „boabe de linte", „tabla de sah".

Ritul si ritualul funerar al purtatorilor culturii Cotofeni in sud-estul Transilvaniei este documentat prin doua morminte (fara inventar, atribuirea nesigura) descoperite la Reci. Ambele morminte contineau indivizi inhumati in pozitie chircita.

In asezarile culturii Cotofeni se gasesc uneori figurine antropomorfe si zoomorfe. Tipul caracteristic al figurinelor antropomorfe este cel al reprezentarilor feminine cu capul discoidal dispus oblic fata de corp, cu bratele ridicate sugerand probabil pozitia oranta (Leliceni, Pauleni, Zoltan). Figurinele zoomorfe reprezinta, schematic, bovidee (Leliceni, Pauleni). Un numar important al descoperirilor il reprezinta piese izolate, dintre care cele mai frecvente sunt topoare de piatra gasite intamplator. Nu se exclude ca acestea sa reprezinte urmele unor depuneri cu caracter ritual.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact