Ghidfalau


Ghidfalau

Centru de comuna, satul Ghidfalau este situat in apropierea municipiului Sfantu Gheorghe, la poalele sud-vestice ale Muntiilor Bodoc, in partea de nord a Campului Frumos, pe o terasa de pe malul stang al Oltului, la o altitudine de 546 m, pe DJ 121 A.

Vestigii arheologice. Cercetarile au dus la descoperirea unei asezari neolitice apartinand culturii Starcevo-Cris. S-a gasit si un mormant apartinand acestei culturi. Din locuri neprecizate provin fragmente de vase din prima epoca a fierului si trei denari republicani de argint. Din epoca bronzului (cultura Wietenberg) provin mai multe materiale arheologice, unele dintre ele ar putea sa dateze si din a doua epoca a fierului. In perimetrul localitatii, cercetarile arheologice au dat la iveala mai multe materiale, apreciindu-se existenta unei asezari din sec. IV e. n. Din epoca dacica au fost dezvelite peste 47 de gropi (38 in timpul sapaturilor din 1912-1914 si 9, poate chiar mai multe, in 1949-1950). In ultimele gropi s-au descoperit fragmente de vase, oase si cenusa. In alta groapa, de forma circulara, au fost dezvelite trei schelete de copii (intre 1-3 ani).

Dintr-o alta groapa provin un buton sferic de fier, un vas lucrat cu mana si ornamentat cu brau crestat si mai multe fragmente ceramice. Intr-una din gropi, de forma circulara s-a descoperit ceramica lucrata cu mana, un fragment de fructiera pictata, lucrata cu roata, un fragment de strecuratoare, o fusaiola si oase de animale. M. Macrea si M. Rusu presupun existenta unei necropole asemanatoare cu cea de la Magura Moigradului. In vatra satului s-au mai descoperit doua depozite de vase: unul a fost format din cinci vase intregi, din care un ulcior, de culoare rosie, de factura sau imitatie romana, lucrat cu roata, iar celelalte erau lucrate cu mana; al doilea continea doar vase dacice lucrate cu mana, borcane si o ceasca. Intr-unul din multele bordeie a caror contururi nu au fost foarte clare, probabil rectangulare, s-a descoperit un denar roman republican din anul 104 i. Hr. Istoricul I.H.

Crisan data asezarea dacica in fazele II-III. Statiunea se incheie printr-un complex, incepand aproximativ in sec. XII si evoluand spre forme medievale propriu-zise.

Prima atestare documentara: 1332, sacerdos de Villa Guidonis.

Denumiri istorice romanesti: 1750, Gidafalu; 1787, Gidfalo; 1850, Gidfaleu; 1854, Gidfalau.

In lustra din 1614 sunt pomeniti jelerii Stefan Romanul (Olah Jstuan) si Vasile Romanul (Olah Laszlo), locuitori in Ghidfalau.

Conscriptia din 1699 a romanilor din Trei Scaune inregistreaza in Ghidfalau pe urmatorii capi de familie: Janos Molnar, Balasz Molnar, Szoke Tamas, Molduvan Todor, Molduvan Keresztes, Sztan Muntyan, Olah Janos, Molduvai Janos, Csiszer Raduly, Juon Ollarul, Szocs Janos, Kadar Mihaly. Asadar, in Ghidfalau existau 2 morari, un sabier (csiszer), un olar, un blanar si un cadar, toti mestesugari romani.

In conscriptia urbariala din 1820 figureaza nume romanesti precum: Georgius Karatson, Josephus .odor, vid. [vaduva lui] Francisci .odor, Johannes Toni, Johannes Daragits, Nicolaus Báts.

In dictionarul geografic al lui Ignaz Lenk von Treuenfeld de la 1839, localitatea Ghidfalau este mentionata drept "sat locuit de graniceri secui si de romani". Istoricul Ion I. Russu identifica urmatoarele antroponime romanesti in Ghelinta: Bacs, Bacso, Boer, Czintos, Damo, Kozma, Lunguj, Manto, Nako, Nyisztor, Porodan, Raduly, Sinka.

Localitatea se aflla in vecinatatea municipiului Sfantu Gheorghe, avand stranse legaturi cu acesta.

Statistica demografica demonstreaza si in cazul localitatii Ghidfalau, despre o comunitate romaneasca distincta in secolele XVI-XIX, deznationalizata mai ales dupa actul dualist din 1867 si in urma Dictatului de la Viena.

Potrivit conscriptiei din 1733, la Ghidfalau era preot Moise Boieru. In 1762, biserica ortodoxa devenita, desigur, in urma miscarilor religioase din epoca este amintita, fara precizarea preotului. In 1772, un "vant puternic a distrus complet" biserica romanilor.

Lexikon-ul austriacului Ignaz Lenk Treuenfeld din 1839, mentioneaza existenta in Ghidfalau a unei biserici grecocatolice.

Documentele consemneaza faptul ca la 1842, parohia Ghidfalau era de sine statatoare si avea preot pe Moise Boeriu, ce pastorea 40 de suflete. Episcopia greco-unita de la Blaj a facut apel catre pr. Moise Boieru din Ghidfalau pentru a participa la Adunarea nationala din 3/15 Mai 1848 de la Blaj. Sematismul greco-catolic din 1865 consemneaza existenta bisericii cu hramul "Sfantul Ioan Botezatorul". Parohia ortodoxa, devenita greco-catolica in anul 1748, avea 133 de

credinciosi (inclusiv in filii) din care 39 in Ghidfalau. Registrele parohiale de stare civila pastrate doar din anii 1886-1895, mentioneaza ca paroh al Ghidfalaului pe Moise Boieriu, pana in 1888. I-a urmat Ioan Boieru, "parohul grecocatolic al Lisnaului si administrator al Ghidfalaului". La inceputul sec. XX, batranii isi mai aminteau de biserica romaneasca, daramata din indemnul si incurajarea autoritatilor dupa ce a ramas fara credinciosi.

Din aceeasi familie Boeriu s-a nascut in Ghidfalau, in 1837, Dionisie Boieriu, care a absolvit gimnaziul si cursurile teologice la Blaj, iar in 1862 a fost hirotonit pe seama parohiei Silvasul roman,fiind apoi transferat la Velt, din 1882. Una dintre modalitatile de asimilare a romanilor a fost calea casatoriilor mixte. Dintr-o asemenea casatorie a capitanului Tetu, originar din Tinutul Fagarasului, cu o secuianca, s-a nascut viitorul general Czetz Janos, revolutionar apropiat al lui Kossuth Lajos, care dupa emigrarea in Argentina a dobandit un mare renume pentru contributia adusa la organizarea cavaleriei argentiniene. Generalul Czetz Janos, nascut in 1822 in Ghidfalau, desi a fost crescut in spiritul familiei in care intrase tatal sau, in timpul luptelor din anii 1848-1849 nu a uitat satul natal al parintilor sai. Astfel, fiind comandant al trupelor revolutionare maghiare si trecand prin Sasciori, a dat ordin soldatilor sa nu se atinga de acest sat.

Intre dovezile care-i arata originea romaneasca se afla si o scrisoare a sa din 1889, in care spune ca in 1829, la varsta de 6 ani, a fost cu tatal sau la neamurile din Sasciori, unde fratele tatalui sau era dascal. In anul 1876, in localitate existau 6 elevi romani. In lipsa invatatorului roman greco-catolic, elevii invatau la scoala de stat in limba maghiara. In perioada interbelica s-a infiintat in Ghidfalau sectia romana a Scolii primare de stat, patronata de catre Scoala Normala din Lugoj. In 1937 in localitate existau 23 de credinciosi greco-catolici. Anul 1940 si perioada urmatoare a dus la incetarea aproape completa a existentei comunitatii romanesti din Ghidfalau.

Astazi, credinciosii romani din Ghidfalau apartin parohiei Sfantu Gheorghe III.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam
Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam „În adâncurile unei păduri din nordul Rusiei, în nuanțe de jad și ambră, departe de orice urmă de civilizație, mănăstirea Valaam se contopește cu anotimpurile așa cum o face de o mie de ani…” Așa începe povestea lui John Oliver, un tânăr american aflat 33.83 Lei
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea Volumul de față reunește trei opuscule apologetice pro-niceene ale Sfântului Atanasie al Alexandriei, unele inedite în limba română sau disponibile doar incomplet până acum: Către Serapion, despre moartea lui Arie (Ad Serapionem, de morte Arii), Despre 60.26 Lei
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog Vreau să am noroc în viață... Sper să am un destin cât mai fericit... Îmi doresc ca soarta să fie de partea mea... Astfel de afirmații auzim des în jurul nostru. De fapt, noroc și soartă nu există. Viitorul îl alegem noi, prin modul în care trăim în 28.54 Lei
Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 26.43 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 50.74 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact